Η αύξηση των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής τις τελευταίες μέρες οδήγησε σε πτώση της κατανάλωσης φυσικού αερίου και έφερε σημαντικές “ανάσες” στο ισοζύγιο.
Έτσι μπορεί να συνεχίστηκε και τον Νοέμβριο η μείωση της αξίας των εξαγωγών, αλλά ανάλογα κινήθηκαν και οι εισαγωγές με αποτέλεσμα να μειωθεί το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην πτώση στις τιμές των καυσίμων και στην στασιμότητα της οικονομίας της Ευρωζώνης, στην οποία κατευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό οι ελληνικές εξαγωγές. Χωρίς τα καύσιμα, ωστόσο, η αξία των εξαγωγών μειώθηκε περισσότερο από την αξία των εισαγωγών, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το έλλειμμα στο σχετικό ισοζύγιο. Η μικρότερη πτώση στην αξία των εισαγωγών, πάντως, εξηγείται από τις αυξημένες ανάγκες κεφαλαιουχικών αγαθών λόγω των υψηλών επενδύσεων που γίνονται στη χώρα.
Η συνολική αξία των εισαγωγών - αφίξεων κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 ανήλθε στο ποσό των 75.656,8 εκατ. ευρώ (81.493,9 εκατ. δολάρια) έναντι 86.888,8 εκατ. ευρώ (90.898,6 εκατ. δολάρια) κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2022, παρουσιάζοντας μείωση, σε ευρώ 12,9%. Η αντίστοιχη αξία χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε μείωση κατά 1.860,0 εκατ. ευρώ, δηλαδή 3,2% και η αντίστοιχη αξία χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε μείωση κατά 1.738,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή 3,0%, σε σχέση με το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022. Η συνολική αξία των εξαγωγών - αποστολών κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 ανήλθε στο ποσό των 47.195,7 εκατ. ευρώ (51.139,5 εκατ. δολάρια) έναντι 51.036,0 εκατ. ευρώ (53.681,6 εκατ. δολάρια) κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2022, παρουσιάζοντας μείωση, σε ευρώ 7,5%. Η αντίστοιχη αξία χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε μείωση κατά 425,0 εκατ. ευρώ, δηλαδή 1,3% και η αντίστοιχη αξία χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε μείωση κατά 527,3 εκατ. ευρώ, δηλαδή 1,6%, σε σχέση με το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022. Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 ανήλθε σε 28.461,1 εκατ. ευρώ (30.354,4 εκατ. δολάρια) έναντι 35.852,8 εκατ. ευρώ (37.217,0 εκατ. δολάρια) κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2022, παρουσιάζοντας μείωση, σε ευρώ, 20,6%. Το αντίστοιχο μέγεθος χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε μείωση κατά 1.435,0 εκατ. ευρώ, δηλαδή 5,8% και το αντίστοιχο μέγεθος χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε μείωση κατά 1.211,4 εκατ. ευρώ, δηλαδή 5,0%.
Οι ΑΠΕ
Μοχλός για την εικόνα αυτή είναι η εκρηκτική αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτρικής παραγωγής ενέργειας καθώς έχει οδηγήσει και σε μείωση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου, που το 2023 έφτασε στο 10,1% σε σχέση με το 2022. Όταν η σύγκριση γίνεται σε σχέση με το 2021, χρονιά που ξεκίνησε η ενεργειακή κρίση η πτώση της κατανάλωσης είναι εντυπωσιακή αφού φτάνει στο 27,2%. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, τον Δεκέμβριο του 2023, η συνολική εγχώρια κατανάλωση αερίου ήταν 4,87 TWh, μειωμένη κατά 5,1% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη χαμηλότερη κατανάλωση αερίου της εξαετίας 2018-2023 για τον μήνα Δεκέμβριο, μετά τον Δεκέμβριο 2019 που η μηνιαία κατανάλωση ήταν 4,76 TWh.
Συνολικά για το 2023 η κατανάλωση αερίου ήταν 50,91 ΤWh και αποτελεί τη δεύτερη χαμηλότερη κατανάλωση της τελευταίας εξαετίας (2018-2023), μόλις 0,49 ΤWh μεγαλύτερη από τη χαμηλότερη της εξαετίας που ήταν αυτή του 2018 (50,43 TWh).
Σημειώνεται πως η ποσοστιαία μείωση στη συνολική κατανάλωση αερίου που καταγράφηκε στη διετία μεταξύ 2021 και 2023 (-27,2%) είναι ελαφρά μεγαλύτερη από τη μείωση που προβλέπει το ΕΣΕΚ για την επταετία μεταξύ 2023 και 2030 (-27%).
Σημειώνεται ότι η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου που το 11μηνο του 2023 έφθασε στο 10,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022 προήλθε αποκλειστικά από τον ηλεκτρισμό (-0,88 ΤWh), καθώς στις άλλες δύο χρήσεις παρατηρήθηκε αύξηση.