Η ανάπτυξη της αγοράς του bio-LNG στην Ευρώπη ή αλλιώς, του υγροποιημένου βιομεθανίου, πρόκειται να ακολουθήσει τα βήματα του LNG καθώς η περιοχή μεταβαίνει σε ένα μέλλον με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο και ουδέτερο άνθρακα στον τομέα των μεταφορών και της ναυτιλίας, όπως εκτιμά ο οίκος αξιολόγησης S&P προβλέποντας «έκρηξη» της αγοράς βιοκαυσίμων στην περιοχή.
Με πολλές χώρες να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν την ίδια υποδομή με το LNG για το bio-LNG, πολλές εταιρείες «κοιτούν» τα βιοκαύσιμα για να υποστηρίξουν τους ενεργειακούς στόχους της Ευρώπης που μπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα με το μεταβατικό καύσιμο LNG.
Οι traders βλέπουν το βιοκαύσιμο να λειτουργεί παράλληλα με το αντίστοιχο του ορυκτού LNG ως «μονοπάτι» για την επίτευξη των σημερινών ενεργειακών στόχων μηδενικού άνθρακα έως το 2050. Η Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας της ΕΕ – RED 3 – έθεσε στόχο τα ανανεώσιμα καύσιμα να αποτελούν το 42,5% του συνόλου της ενέργειας και το 29% των μεταφορών.
Τα οικονομικά του bio-LNG και οι τιμές του ποικίλλουν ανάλογα με την πρώτη ύλη και την εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου, αλλά βελτιώνονται υπό το πρίσμα του ρυθμιστικού περιβάλλοντος. Η εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου είναι ένας υπολογισμός των εκπομπών που αντισταθμίζονται από ανανεώσιμα καύσιμα σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα, όπως ορίζεται από το RED της ΕΕ.
Το Bio-LNG με εξοικονόμηση αερίων θερμοκηπίου 89% μπορεί να διαπραγματεύεται περίπου στα 70 ευρώ/MWh, ενώ με εξοικονόμηση περίπου 200% μπορεί να διαπραγματεύεται πάνω από τα 200 ευρώ/MWh, όπως επισημαίνει η S&P. Αυτό είναι περίπου 22.188 δολ./MMBtu για το bio-LNG με 89% εξοικονόμηση αερίων θερμοκηπίου, ή περίπου 63.393 δολ/MMBtu με εξοικονόμηση 200%.
Ανάπτυξη των μεταφορών bio-LNG
Υπάρχουν δύο βασικοί δρόμοι ζήτησης για την ευρωπαϊκή αγορά bio-LNG, όπως επισημαίνει ο οίκος: ο τομέας των μεταφορών και ο ανεφοδιασμός των πλοίων. Και οι δύο τομείς προετοιμάζονται για τη δυνητική ανάπτυξη στην αγορά bio-LNG, με την παραγωγή να αυξάνεται και τις υποστηρικτικές πολιτικές να εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τον βιομηχανικό όμιλο Natural Gas Vehicles Association (NGVA) Europe, εκτιμάται ότι 400.000 φορτηγά θα μπορούσαν να τροφοδοτούνται με LNG έως το 2030 στην Ευρώπη, ένα σημαντικό άλμα από την τρέχουσα εκτίμηση για χρήση 2.000 φορτηγών με καύσιμο LNG.
Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τους ενεργειακούς στόχους της για το 2030 σε μια προσπάθεια να φτάσει στο net-zero έως το 2050, υπάρχει «επείγουσα ανάγκη οι μεταφορές να επιταχύνουν την απεξάρτησή τους από άνθρακα», δήλωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Βιοαερίου, EBA, στην έκθεση Bio-LNG in Transport, επισημαίνει η S&P.
Η έκθεση προσέθεσε ότι οι τομείς των βαρέων και των θαλάσσιων μεταφορών –οι δύο κύριοι κόμβοι ζήτησης για το bio-LNG– είναι ιδιαίτερα δύσκολο να περιοριστούν, αλλά «ταυτόχρονα, η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πρέπει να συνδυάζεται με την οικονομική προσιτότητα και διαθεσιμότητα τεχνολογίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιτυχής μετάβαση προς τη μεταφορά με ουδέτερο άνθρακα.
Καθώς η ζήτηση βιοκαυσίμων προβλέπεται να επεκταθεί στο 6% της ενεργειακής ζήτησης για τις οδικές μεταφορές το 2030, η χρήση bio-LNG θα είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθήσει την Ευρώπη να επιτύχει τους στόχους της, όπως τονίζει ο οίκος.
Στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS), το 40% των εκπομπών, συμπεριλαμβανομένου του CO2 που αναφέρονται το 2024, θα πρέπει να καλύπτονται από δικαιώματα. Αυτό αυξάνεται σε 70% έως το 2026 και 100% έως το 2027 και μετά. Δεδομένου ότι το LNG εκπέμπει περίπου 30% λιγότερο CO2 από το πετρέλαιο και το bio-LNG ακόμη λιγότερο, αυτό δίνει σημαντικά κίνητρα για τη χρήση bio-LNG.
"Το bio-LNG θα γίνει πιο βιώσιμο στο μέλλον, καθώς γίνεται πιο ακριβή η χρήση συμβατικών καυσίμων λόγω των δικαιωμάτων εκπομπών (EUAs) στο πλαίσιο του συστήματος ETS. Ο κόσμος θα στραφεί στο bio εάν είναι φθηνότερο από το ορυκτό LNG συν το κόστος EUA", όπως σημειώνεται.
Παραγωγή, ανάπτυξη στόλου
Στα τέλη του 2022, υπήρχαν 27 ενεργές μονάδες παραγωγής bio-LNG στην Ευρώπη. Αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί απότομα το 2024 (42 μονάδες) με περισσότερες από 109 bio-LNG μονάδες να προγραμματίζεται να είναι έτοιμες έως το 2025, επισημαίνει η S&P.
Η συνδυασμένη παραγωγική ικανότητα του bio-LNG μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται να φτάσει τις 15,4 TWh/έτος, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις ενεργές μονάδες όσο και τα μελλοντικά έργα που αναφέρονται στη βάση δεδομένων της EBA.
Από την πλευρά της ζήτησης, δεδομένου ότι το bio-LNG μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά με το LNG καθώς αυξάνεται ο στόλος φορτηγών και οι σταθμοί ανεφοδιασμού με καύσιμα LNG της Ευρώπης, η χρήση bio-LNG αναμένεται να ακολουθήσει.
«Η Ιταλία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο οχημάτων αερίου στην Ευρώπη και χρησιμοποιεί όλο το βιομεθάνιο που παράγει (4.371 GWh το 2022) ως καύσιμο μεταφορών», αναφέρει η έκθεση της EBA. «Τον Οκτώβριο του 2023 υπήρχαν 144 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG/Bio-LNG και 1.545 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG/Bio-CNG στην Ιταλία, χάρη στο ευνοϊκό σχέδιο υποστήριξης και το νομοθετικό πλαίσιο για το προηγμένο βιομεθάνιο που χρησιμοποιείται στις μεταφορές».
Η Shell θέλει να προσθέσει 2.000 φορτηγά που κινούνται με LNG στην Ευρώπη, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεσή της για τις οδικές μεταφορές. Επιπλέον, σχεδιάζει να προσφέρει ένα μείγμα bio-LNG σε πελάτες στην Ολλανδία και τη Γερμανία φέτος.