Μενού Ροή
«Ταγκάρισμα» των νέων κακοπληρωτών και κατέβασμα διακόπτη - Δεν μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή όσοι έχουν ήδη δύο «κόκκινες σημαίες»

Διπλό μπλόκο περιμένει τους κακοπληρωτές, τόσο τους παλιούς, όσο και τους καινούργιους, με τα νέα μέτρα που προωθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θοδωρής Σκυλακάκης.

Σε αυτούς που θα συνεχίσουν να επιδίδονται στον «ενεργειακό τουρισμό» και να αλλάζουν πάροχο, χωρίς να έχουν εξοφλήσει τον προηγούμενο, εκείνος αφού τον «ταγκάρει» με κόκκινη σημαία, θα στέλνει εντολή στον ΔΕΔΔΗΕ, να του κατεβάσει τον διακόπτη, όπως ακριβώς προέβλεπε η αρχική πρόταση της ΡΑΑΕΥ. 

Στους δε, παλιούς κακοπληρωτές, εκείνους που χρωστούν από την 1η/1/ 2020 και μετά, θα εφαρμόζεται αναδρομικά το «debt flagging». Και όσοι θα έχουν ήδη στο διάστημα αυτό δύο «κόκκινες σημαίες», δηλαδή θα έχουν αλλάξει δυο φορές πάροχο αφήνοντας πίσω οφειλές, δεν θα μπορούν να μεταπηδήσουν από τον τρίτο όπου βρίσκονται σήμερα, σε κάποιον άλλο. «Στην τρίτη θα καίγονται», όπως είχε πει ο Θ.Σκυλακάκης στην προ εβδομάδων συνέντευξη Τύπου του ΥΠΕΝ για το ενεργειακό κόστος.

Αυτός είναι ο πυρήνας του σχεδίου και όσων μετέφερε ο υπουργός στους εκπροσώπους των παρόχων (ΕΣΠΕΝ) κατά την χθεσινή τους συνάντηση, προκειμένου να αποσαφηνιστούν κάποια σημεία απ’ όσα έχει ήδη ανακοινώσει.

Το νέο καθεστώς για τον «ενεργειακό τουρισμό» θα τεθεί σε ισχύ με την τροποποίηση του περίφημου άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας. Και ο χρόνος για να δώσει εντολή ο πάροχος στον ΔΕΔΔΗΕ να κατεβάσει το διακόπτη στον κακοπληρωτή πελάτη του θα μετρά αντίστροφα από την ημερομηνία που η οφειλή κατέστη ληξιπρόθεσμη. Δηλαδή τρείς, τέσσερις ή περισσότεροι μήνες από τότε που παρήλθε η ημερομηνία πληρωμής, κάτι το οποίο δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί. Οσοι έχουν οφειλές από παλιά, γι’ αυτές δεν προβλέπεται «κατέβασμα» διακόπτη - οι πάροχοι μπορούν μόνο να της διεκδικήσουν δικαστικά. 

Εκτός όμως από το διπλό μπλόκο στους κακοπληρωτές, η συνάντηση έβγαλε και άλλες ειδήσεις. Συγκεκριμένα: 

  • Καθολική Υπηρεσία: Αν ένας πελάτης βρίσκεται στην καθολική υπηρεσία αλλά δεν πληρώνει τους λογαριασμούς του, τότε αυτός που τον προμηθεύει, παύει να τον εκπροσωπεί. Η ρύθμιση ίσχυε κατά το παρελθόν, μετά έπαψε να εφαρμόζεται, τώρα επανέρχεται.
  • «Πράσινο» ειδικό τιμολόγιο, κοινό για όλους. Η νομοθετική διάταξη για το νέο καθεστώς στα τιμολόγια έχει ήδη ψηφιστεί στη Βουλή. Εκρεμμεί όμως η φόρμουλα υπολογισμού της χρέωσης στο νέο, κοινό για όλους τους παρόχους «πράσινο» τιμολόγιο, όπως και ο τρόπος λειτουργίας της, ζητήματα που θα περιγράφονται στην υπό έκδοση ΚΥΑ. Ενα θέμα λοιπόν που έθεσαν οι εκπρόσωποι των παρόχων στον υπουργό είναι το πόσο συχνά θα μπορούν να αλλάζουν τους κρίσιμους συντελεστές, οι οποίοι και καθορίζουν αυτή την τελική χρέωση. Ο πιο σημαντικός εξ αυτών είναι ο συντελεστής «Α». Αυξομειώνει την επίδραση της μέσης τιμής εκκαθάρισης της αγοράς (ΤΕΑ) και κάθε εταιρεία συμπεριλαμβάνει σε αυτόν και το περιθώριο ρίσκου της. Η αγορά ζητάει ο συγκεκριμένος συντελεστής της φόρμουλας υπολογισμού της χρέωσης να αλλάζει ανά μήνα, και όχι ανά τρίμηνο όπως ήταν η αρχική σκέψη. Το σκεπτικό είναι ότι ανά μήνα είναι πιο εύκολο για μια εταιρεία να εκτιμήσει ποια θα είναι τα κόστη του επόμενου. Μειώνεται δηλαδή το περιθώριο ρίσκου της. Το υπουργείο θα εξετάσει το αίτημα. 
  • Τα ποσά για παροχές έως 35 kVA. Αφορά το πρόβλημα με τις επιδοτήσεις που έχουν δοθεί από τις εταιρείες προμήθειας σε παροχές έως 35 kVA (και σε αρτοποιία ανεξαρτήτως ισχύος παροχής), αλλά ακόμη δεν τις έχουν λάβει πίσω. Το συνολικό ποσό εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 800 εκατ. ευρώ και παραμένει σε πολύμηνη εκκρεμότητα, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες προμήθειας δικαιούνται να λάβουν τα ποσά που απέδωσαν ως επιδοτήσεις στους λογαριασμούς των εν λόγω πελατών τους. Γιατί έχει βρεθεί σε αδιέξοδο η διαδικασία; Σήμερα, η υφιστάμενη μεθοδολογία ορίζει ότι ένας πάροχος αποζημιώνεται μόνον για όσους πελάτες του προσκομίσει υπεύθυνες δηλώσεις στον ΔΑΠΕΕΠ (διαχειριστή του ΤΕΜ) και αφότου αυτές ελεγχθούν. Αλλά, η πλειοψηφία των πελατών αμελούν να συμπληρώσουν την δήλωση και να την στείλουν στον πάροχο με αποτέλεσμα τα χρωστούμενα ποσά να μεγαλώνουν. Σαν λύση οι πάροχοι προτείνουν να ζητούν από τους πελάτες τους να υποβάλουν την δήλωση, εντός ενός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, μετά το οποίο θα θεωρούν ότι πληρούνται τα κριτήρια και άρα θα πληρώνονται κανονικά απο το ΔΑΠΕΕΠ. 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας