Να αντιμετωπίσει βασικές “τρύπες” του συστήματος, που συσσωρεύουν επιβαρύνσεις στην αγορά αλλά και στους καταναλωτές επιδιώκει το ΥΠΕΝ με το πολυνομοσχέδιο που ήδη είναι στην τελική φάση συγγραφής και αναμένεται άμεσα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Μέσα από τις πολλές διατάξεις που θα συμπεριλαμβάνει, το νέο νομοσχέδιο, επιχειρείται διαχείριση ζητημάτων που έχει θίξει επανειλημμένα ο υπουργός από την αρχή της θητείας του κι έχουν να κάνουν με τον Κώδικα Προμήθειας, τον ενεργειακό τουρισμό, τις ρευματοκλοπές, την καθολική υπηρεσία κτλ.
Καθολική υπηρεσία
Στο φόντο αυτό, με βάση πληροφορίες, αναμένεται αυστηροποίηση του πλαισίου για την καθολική υπηρεσία, με “ξεκαθάρισμα” της σχετικής λίστας αλλά και αλλαγές. Συγκεκριμένα, για όσους και όσες δεν τακτοποιούν τις τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές τους αναμένεται να μπει ένα ανώτατο όριο 4 μηνών σε σχέση με το μέγιστο περιθώριο παραμονής στην Καθολική Υπηρεσία, όπου πλέον έχουν συσσωρευτεί πάνω από 200 χιλ. “πελάτες”.
Υπενθυμίζεται ότι σχετικές ιδέες έχουν εισηγηθεί οι σύνδεσμοι προμηθευτών και παραγωγών ενέργειας, (ΕΣΠΕΝ και ΕΣΑΗ) που εστιάζουν σε εφαρμογή ενός τυποποιημένου διακανονισμού ως λύση στο πρόβλημα του «ενεργειακού τουρισμού».
Με βάση τα όσα έχουν προτείνει ο τυποποιημένος διακανονισμός θα προσφέρεται υποχρεωτικά από τους Προμηθευτές, ως προϋπόθεση για την εκ μέρους τους υποβολή εντολής απενεργοποίησης του μετρητή της παροχής του Πελάτη με ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η μηνιαία δόση του διακανονισμού θα συνδέεται με αντικειμενικά κριτήρια σχετικά με το προφίλ του Πελάτη όπως ενδεικτικά το ύψος της οφειλής και η ιστορικότητα των καταναλώσεων κ.α. και θα διευκολύνει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τους Πελάτες που αντιμετωπίζουν αντικειμενική δυσκολία να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους, να μπορέσουν να διευθετήσουν και εν τέλει να αποπληρώσουν τις οφειλές τους με ευνοϊκούς όρους.
Με βάση τις ιδέες αυτές των συνδέσμων, δικαιούχοι Καθολικής Υπηρεσίας θα είναι μόνο όσοι «έχουν αδρανήσει σχετικά το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Προμηθευτή», δηλαδή οι Πελάτες που μεταπίπτουν από το τελευταίο καταφύγιο και όσοι δεν δηλώνουν Προμηθευτή κατά την έναρξη ηλεκτροδότησης μιας νέας παροχής και όχι όσοι «αδυνατούν να βρουν Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά με βάση τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους» λόγω ληξιπρόθεσμων και μη διακανονισμένων οφειλών τους.
Πάντως, με Απόφαση της Υφυπουργού Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου αυξάνεται κατά 5% το κόστος της Καθολικής Υπηρεσίας σε σχέση με το τιμολόγιο αναφοράς. Κι έτσι για οικιακή χρήση θα έχει Πάγια Χρέωση στα 5,25 ευρώ, ημερήσιο τιμολόγιο στα 20,4257 λεπτά ανά κιλοβατώρα (KWh και νυχτερινό τιμολόγιο στα 20,4257 λεπτά/KWh. Στις επιχειρήσεις προβλέπεται πάγια χρέωση 5,25 ευρώ, ημερήσιο τιμολόγιο στα 21,2657 λεπτά ανά κιλοβατώρα (KWh) και νυχτερινό τιμολόγιο: 21,2657 λεπτά/KWh.
Ρευματοκλοπές
Επίσης, σε σχέση με τις ρευματοκλοπές, με βάση το πλάνο του πολυνομοσχεδίου, όπως έχει γίνει γνωστό μέχρι τώρα, προβλέπεται ένα πλαίσιο αυστηρών ποινών, (φυλάκιση μέχρι 2 χρόνια, αφαίρεση αδειών για όσους συμεργούν σε τέτοιες πράξεις, πρόστιμα κτλ), αλλά και μια διαδικασία μηνιαίων μετρήσεων, που ωστόσο είναι ερώτημα πώς θα γίνει με δεδομένες τις ελλείψεις του ΔΕΔΔΗΕ, που κάνει μετρήσεις τώρα ανά τετράμηνο, αλλά και τη δεδομένη πορεία εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών.
Καμπανάκι προμηθευτών
Στο μεταξύ, το θέμα των ρευματοκλοπών και συνολικά των απωλειών στο σύστημα έχει αναδείξει o Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) αποδίδοντας ευθύνη και στον ΔΕΔΔΗΕ. Με βάση πληροφορίες, ο ΕΣΠΕΝ έχει καταθέσει σχετική πρόταση στη ΡΑΑΕΥ να αναλάβει με δράσεις ώστε να μειωθούν οι απώλειες στα αποδεκτά διεθνώς επίπεδα.
Σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα το ύψος των τεχνικών απωλειών ανέρχεται σε ένα επίπεδο της τάξης του 7-8%. την ίδια ώρα, για την Ελλάδα, οι αποδεκτές απώλειες, όπως είναι προσδιορισμένες από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ανέρχονται σε ποσοστό 13,5% και σε αυτές περιλαμβάνονται τόσο οι φυσιολογικές απώλειες του δικτύου χαμηλής τάσης όσο και οι ρευματοκλοπές.
Στο “πεδίο”, ωστόσο ανέρχονται στο 17,5%, κι άρα το “κενό” αυτό αφορά τις κλοπές ρεύματος. Έτσι ο ΕΣΠΕΝ ζητεί ο ΔΕΔΔΗΕ να λάβει αυστηρά μέτρα με μετρήσεις της πραγματικής κατανάλωσης, ώστε να περιοριστεί το όλο ζήτημα.
Βέβαια, η εικόνα αυτή επιφέρει πρόσθετες επιβαρύνσεις στους προμηθευτές ενέργειας, που στη συνέχεια, βέβαια, μετακυλίουν τα συνολικά κόστη στον καταναλωτή. Ουσιαστικά οι προμηθευτές συνυπολογίζουν τα κόστη απωλειών στο συνολικό “λογαριασμό”, που υπολογίζονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις ρευματοκλοπές, το κόστος τους ετησίως υπολογίζεται από το ΥΠΕΝ σε 400 εκατ. ευρώ και αφορά κυρίως επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι ρευματοκλοπές υπολογίζονται στο 4,8% της συνολικής αγοράς ενέργειας και εκτιμάται ότι ο αριθμός τους ξεπερνά τις 13.000 ετησίως. Το 50% των περιπτώσεων αφορούν σε ρευματοκλοπές αξίας μέχρι 4.500 ευρώ, το 25% μεταξύ 4.500 - 10.000 ευρώ και 25% άνω των 10.000 ευρώ και αφορούν κυρίως επιχειρήσεις μικρού μεγέθους.
Ενεργειακός τουρισμός
Άλλο ένα, επίσης, ζήτημα που “καίει” και αναμένεται να τεθεί επί τάπητος εν όψει νομοσχεδίου είναι και ο ενεργειακός τουρισμός.
Υπενθυμίζεται ότι όπως είπε τον περασμένο Νοέμβριο, ο πρόεδρος του και Γενικός Διευθυντής στο Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, κ. Γιάννης Μητρόπουλος ο οποίος συμμετείχε στο 6ο Athens Investment Forum το προβληματικό φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού ανέρχεται στο 60% των ληξιπρόθεσμων οφειλών, και συγκεκριμένα στα 900 εκ. ευρώ, καθώς υπάρχει κενό στο πλαίσιο ρύθμισής τους.
Στο φόντο αυτό προωθείται τροποποίηση του άρθρου 42, του Κώδικα Προμήθειας, με πρόβλεψη για περιορισμούς στη δυνατότητα μετακίνησης ενός καταναλωτή από προμηθευτή σε προμηθευτή. Συγκεκριμένα, περιορισμοί αναμένεται να επιβάλλονται όταν ένας προμηθευτής έχει δώσει εντολή στον Διαχειριστή για απενεργοποίηση του μετρητή του καταναλωτή, όταν καταναλωτής έχει επισημανθεί ως “υπερήμερος” από τουλάχιστον 2 παρόχους, τόσο όσον αφορά τους οικιακούς, όσο και τους μη οικιακούς καταναλωτές. Βέβαια, το όλο θέμα έχει σημαντικές νομικές παραμέτρους και γιαυτό όπως αναφέρεται απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να γίνουν σεβαστές βασικές αρχές δικαίου (αρχή αναλογικότητας κτλ).