Η νίκη του Τραμπ υποδηλώνει καθαρές bearish προοπτικές για το πετρέλαιο, με επιπτώσεις στο εμπόριο, τον ΟΠΕΚ+, την πολιτική πετρελαίου και φυσικού αερίου και ποικίλα γεωπολιτικά σενάρια, εκτιμά η Citigroup.
Οι τιμές του αργού πετρελαίου Brent έχασαν σχεδόν 2 δολ./βαρέλι αρχικά, αλλά παρέμειναν σταθερές σε ημερήσια βάση καθώς ο Τραμπ ανακτούσε τον Λευκό Οίκο και οι Ρεπουμπλικάνοι κέρδισαν την πλειοψηφία στη Γερουσία. Ενώ το αρχικό sell-off ήταν ευθυγραμμισμένο με τις προσδοκίες της Citi ότι μια νέα προεδρία Τραμπ θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στις αγορές πετρελαίου, οι τιμές σκαρφάλωσαν πάνω από τα 75 δολάρια Brent από τα χαμηλά των 73,50 δολαρίων το πρωί, με τους κινδύνους από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή να διατηρούνται και έναν τυφώνα να κατευθύνεται προς τις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ.
Ωστόσο, όπως τονίζει η Citi, η δεύτερη θητεία Τραμπ είναι πιθανό να διατηρήσει τις τιμές του πετρελαίου υπό πίεση το 2025 (η μέση πρόβλεψή της για την τιμή του Brent είναι 60 δολ./βαρέλι), αντανακλώντας τους εμπορικούς δασμούς, πιθανώς περισσότερη προσφορά από τον ΟΠΕΚ+ και μία υποστηρικτική ατζέντα για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που θα μπορούσε να επηρεάσει ευνοϊκά τη βιομηχανία μέσω της αντιστροφής των αυξήσεων της εποχής Μπάιντεν στα δικαιώματα, τα κόστη για ελάχιστες προσφορές και τα ποσοστά μίσθωσης σε ομοσπονδιακές εκτάσεις και άλλους κανονισμούς ή ίσως μέσω της προώθησης φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις στην εξερεύνηση και την παραγωγή.
Ειδικότερα, η Citi αναμένει μεικτές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, αλλά αρνητικές ιδιαίτερα για την Ευρώπη και την Κίνα, που παραμένουν πιο εκτεθειμένες στους κινδύνους των εμπορικών δασμών. Η Citi βλέπει το αρνητικό αντίκτυπο 10% δασμών των ΗΠΑ στον υπόλοιπο κόσμο να αγγίζει το 0,4% του παγκόσμιου ΑΕΠ και το 0,6% σε περίπτωση αντιποίνων, ενώ η απειλή δασμών 60% στις κινεζικές εισαγωγές θα είχε αρνητικό αντίκτυπο 2,4 % επί του κινεζικού ΑΕΠ. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει περαιτέρω την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, ειδικά για το ντίζελ ως καύσιμο των διεθνών logistics, θέτοντας καθοδικούς κινδύνους για τις τρέχουσες προσδοκίες της Citi για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 0,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το επόμενο έτος.
Ο ΟΠΕΚ+
Η επιρροή του Τραμπ στον ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε επίσης να ωθήσει τον οργανισμό να μειώσει γρηγορότερα τις περικοπές παραγωγής, ενώ δυνητικά θα μειώσει τις γεωπολιτικές εντάσεις και θα απελευθερώσει κάποιο πετρέλαιο πίσω στην αγορά. Πράγματι, παραμένει αβέβαιο εάν ο Τραμπ θα υιοθετήσει την ίδια εκστρατεία «μέγιστης πίεσης» της πρώτης θητείας του, ειδικά εάν ακολουθήσει την έμφασή του για «σταμάτημα των πολέμων». Ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος ο Τραμπ να επιβάλει περισσότερες κυρώσεις σε χώρες παραγωγής πετρελαίου όπως η Βενεζουέλα και το Ιράν, κάτι που θα μπορούσε να έχει ανοδικές επιπτώσεις στις τιμές του πετρελαίου, επισημαίνει η Citi.
Η πολιτική για πετρέλαιο και αέριο
Ο Τραμπ έχει αποστασιοποιηθεί από το Project 2025, αλλά κάποιες κινήσεις θα μπορούσαν να γίνουν, με επιπτώσεις στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού IRA, την πυρηνική ενέργεια και άλλους τομείς. Πάντως, κατά τη Citi, ακόμα και μετά τη νίκη των Ρεπουμπλικάνοι και στη Βουλή, ολοκληρώνοντας την «κόκκινη σάρωση», ο IRA μπορεί να παραμείνει ως επί το πλείστον άθικτος, διατηρώντας τις σημαντικές του δαπάνες και στις κόκκινες πολιτείες.
Οι μεγαλύτεροι τομείς πιθανών αλλαγών περιλαμβάνουν την αδειοδότηση υποδομής, την ρυθμιστική εποπτεία, την πρόσβαση σε ομοσπονδιακά εδάφη και τον έλεγχο συγχωνεύσεων και εξαγορών. Ωστόσο, παρά την πιο υποστηρικτική ατζέντα για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, ο άμεσος αντίκτυπός της στις φυσικές αγορές πετρελαίου είναι πιθανό να είναι περιορισμένος.
«Θα περιμέναμε το μεγαλύτερο μέρος της ενεργειακής πολιτικής του Τραμπ να διεξάγεται με εκτελεστικές ενέργειες, περιορίζοντας την επιρροή του Κογκρέσου, αλλά θα χρειαστούν ακόμη αρκετοί μήνες μέχρι να γίνουν εμφανείς οι επιπτώσεις των πολιτικών που στοχεύουν στην τόνωση της εγχώριας προσφοράς, αλλά ακόμη και τότε, ο αντίκτυπος θα πρέπει να είναι περιορισμένος», τονίζει η Citi. Οι ευρύτερες συνθήκες της αγοράς φαίνονται πιο δεσμευτικές για τον περιορισμό της αύξησης της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ παρά για ρυθμιστικούς παράγοντες.
Ο Τραμπ πιθανότατα θα αντιστρέψει την προσέγγιση του Μπάιντεν προς τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, αλλά αυτό δεν θα οδηγούσε απαραίτητα σε σημαντική αύξηση της συνολικής παραγωγής, η οποία βρίσκεται ήδη σε ιστορικά υψηλά υπό τον Μπάιντεν και αυξημένη κατά 2,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του. Ο Τραμπ θα μπορούσε εύκολα να ενισχύσει τη μίσθωση και τις δημοπρασίες εκτάσεων, προσφέροντας πιο παραγωγικές ομοσπονδιακές εκτάσεις σε ιδιωτικούς φορείς, με εκτιμώμενη πιθανή αύξηση των νέων μισθώσεων και μέση έκταση ανά νέα μίσθωση σχεδόν 500% και 1000% σε σύγκριση με τον Μπάιντεν. Η αντιστροφή των χαρακτηρισμών μνημείων του Μπάιντεν μέσω του Νόμου για τις Αρχαιότητες θα απελευθερώσει επίσης 1,5 εκατομμύριο στρέμματα ομοσπονδιακής γης, αν και παραμένει ασαφές εάν ο Πρόεδρος έχει την αποκλειστική δυνατότητα να καταργήσει τα μνημεία ή θα απαιτούσε το Ανώτατο Δικαστήριο να τον στηρίξει.
Παραμένει αβέβαιο εάν ο Τραμπ θα μπορούσε να δώσει κίνητρα στους μετόχους εταιρειών σχιστόλιθου να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις στη γεώτρηση και την παραγωγή έναντι των εταιρικών ενεργειών όπως οι επαναγορές μετοχών. Η παρέμβαση στους φορολογικούς συντελεστές θα μπορούσε να είναι ένας γρήγορος τρόπος για να δοθεί κίνητρο στον ιδιωτικό τομέα να δράσει, ίσως μέσω της αύξησης της φορολογικής επιβάρυνσης στις επαναγορές μετοχών. Επιβάλλοντας υψηλότερο φορολογικό συντελεστή στις επαναγορές μετοχών, θα μπορούσε να κάνει τα buybacks λιγότερο ελκυστικά σε σχέση με την επανεπένδυση των κερδών σε γεωτρήσεις και παραγωγή.
Γεωπολιτική
Εντωμεταξύ, ο Τραμπ έχει επίσης δηλώσει ότι είναι κοντά στη Σαουδική Αραβία και θα μπορούσε να ενθαρρύνει το Βασίλειο και τον όμιλο ΟΠΕΚ+ να απελευθερώσουν περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά πιο γρήγορα, ειδικά εάν παρεμποδιστούν οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν.
Ομοίως, ο Τραμπ μίλησε για διαπραγμάτευση μιας συμφωνίας που θα μπορούσε να τερματίσει τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας. Στο βαθμό που αυτό επιτυγχάνεται, θα μπορούσε επίσης να χαλαρώσει τις αγορές πετρελαίου (και ιδιαίτερα φυσικού αερίου), χαλαρώνοντας τις εμπορικές τριβές γύρω από τα ρωσικά βαρέλια.
Ο IRA και τα ηλεκτρικά οχήματα
Από την πλευρά της ζήτησης, ο Τραμπ και το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα είναι απίθανο να ανατρέψουν σε γενικές γραμμές τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) δεδομένης της οικονομικής έκρηξης που έχουν δημιουργήσει τα κεφάλαια του IRA στις «κόκκινες» πολιτείες και δεδομένης της πρόσφατης υποστήριξης του Μασκ για τον Τραμπ. Ωστόσο, η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να επιβραδυνθεί. Συνολικά, περίπου 125 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεων καθαρής ενέργειας έχουν ανακοινωθεί από την ψήφιση του IRA. Οι επενδύσεις έχουν διοχετευτεί δυσανάλογα στις ρεπουμπλικανικές περιφέρειες του Κογκρέσου με πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η χρηματοδότηση και οι επενδύσεις που προορίζονται για τις ρεπουμπλικανικές πολιτείες έχουν κάνει τον IRA σχετικά δημοφιλή μεταξύ ορισμένων μελών του Ρεπουμπλικανικού κόμματος, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει τις επιλογές μιας ρεπουμπλικανικής κυβέρνησης να ανατρέψει τον IRA.
Ωστόσο, ο Τραμπ θα μπορούσε πιο εύκολα να περιορίσει την επιλεξιμότητα των οχημάτων για την επιδότηση 7.500 δολαρίων για τα EV στους καταναλωτές που δίνει ο IRA, αυξάνοντας την αυστηρότητα των ορισμών για περιορισμούς κρίσιμων ορυκτών, συστατικών μπαταρίας και ξένων οντοτήτων, καθιστώντας έτσι τα EV πιο ακριβά και λιγότερο ελκυστικά. Από αυτή την άποψη, ο νέος αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς ήταν επίσης υπέρμαχος της κατάργησης όλων των επιδοτήσεων EV και της εκτροπής τους προς τα οχήματα ICE. Ωστόσο, η ισχυρή υποστήριξη του Έλον Μασκ στον Τραμπ μπορεί να μειώσει τον προηγούμενο ανταγωνισμό προς τα EVs στο μέλλον.