O αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας θα είναι ο πρώτος που θα μπορεί να μεταφέρει υδρογόνο. Αυτό τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι μιλώντας στο στο συνέδριο με θέμα Χτίζοντας την Αλυσίδα Αξίας Υδρογόνου στην Ελλάδα» που διοργανώνει ο ΔΕΣΦΑ.
Επιπλέον, η κα Galli σημείωσε ότι η παραγωγή και διανομή υδρογόνου από τα υπάρχοντα δίκτυα φυσικού αερίου μπορεί να κάνει τη διαφορά στην ενεργειακή μετάβαση και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Τόνισε ακόμη ότι η τεχνολογία υπάρχει και η μείωση του κόστους της πράσινης ενέργειας καθιστά πιο οικονομική την παραγωγή υδρογόνου.
Να σημειωθεί ότι διασυνδετήριος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στην πόλη Στιπ της Βόρειας Μακεδονίας ενώ αναμένεται να κοστίσει 110 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 51,4 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν από τον ΔΕΣΦΑ στο εγχώριο τμήμα.
Με βάση τις προβλέψεις του Συμφώνου Κατανόησης που έχουν υπογράψει από το 2016 οι δύο πλευρές, ο ΔΕΣΦΑ θα αναπτύξει και θα λειτουργήσει το ελληνικό τμήμα. Ο αγωγός θα έχει μήκος 50 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στα σύνορα Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας στην περιοχή των Ευζώνων.
Αντιστοίχως, το τμήμα του αγωγού εντός της εθνικής επικράτειας της Βόρειας Μακεδονίας θα έχει μήκος 110 χλμ. και θα εκτείνεται έως την πόλη Στιπ. Την ανάπτυξη και λειτουργία του θα αναλάβει η κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της Βόρειας Μακεδονίας (NER).
Υπενθυμίζεται ότι επίκειται, με βάση πληροφορίες, η έναρξη από τον ΔΕΣΦΑ του Market Test για για το ελληνικό σκέλος του αγωγού αερίου, καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας φέρεται να έχει ήδη εγκρίνει τα κείμενα για τη διεξαγωγή της διαδικασίας. Να σημειωθεί ότι μέσα από τον έλεγχο για το μη δεσμευτικό εμπορικό ενδιαφέρον για τον αγωγό η ΡΑΕ θα κρίνει εάν είναι δόκιμη η ένταξη του έργου στο επενδυτικό του πρόγραμμα.