Tην ανάπτυξη έργων παραγωγής και αποθήκευσης πράσινου υδρογόνου στη χώρα, διευκολύνοντας έτσι την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε ένα περιβάλλον καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα (Net Zero) έχει στόχο η σκοπούμενη κοινοπραξία, που ανακοίνωσαν χτες Motor Oil και η ΔΕΗ, προχωρώντας σε υπογραφή μνημονίου συναντίληψης.
Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε. η ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη του παραπάνω στόχου έως το 2050, ενώ σε εγχώριο επίπεδο, το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος και στην ομαλή ενεργειακή μετάβαση με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον και συμβατό με την στρατηγική της Ε.Ε. για την κλιματική αλλαγή.
Το πλαίσιο
Ουσιαστικά εάν τελεσφορήσει η διαδικασία, με βάση πληροφορίες, η ΔΕΗ μέσω της ΔΕΗ Ανανεώσιμες θα παράγει, κατά βάση, την ενέργεια για το πράσινο υδρογόνο από το μεγάλο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ, που αναπτύσσει και στη συνέχεια μέσω των εγκαταστάσεων και του δικτύου της Motor Oil θα διανέμεται και θα πωλείται. Υπενθυμίζεται ότι μέσω ηλεκτρόλυσης, που απαιτεί μεγάλες ποσότητες ενέργειας παράγεται υδρογόνο. Εάν η ενέργεια είναι «πράσινη» τότε και το υδρογόνο, που εκτιμάται ότι μπορεί να είναι το καύσιμο του μέλλοντος, χαρακτηρίζεται πράσινο.
Ουσιαστικά, οι δυο πλευρές συμμαχούν για την επόμενη μέρα της αγοράς ενέργειας, εισφέροντας τα δυνατά «χαρτιά» που κάθε μια έχει. Το δυναμικό ΑΠΕ και ενδεχόμενες άλλες υποδομές η ΔΕΗ και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις, την παρουσία στο φυσικό αέριο και το δίκτυο των πρατηρίων με τα σήματα της Shell και Avin, η ΜΟΗ. Η συμμετοχή της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ στο κοινό μετοχικό σχήμα θα ανέλθει σε 51% και της ΔΕΗ σε 49%.
Παρουσία της ΜΟΗ σε έργα υδρογόνου
Να σημειωθεί ότι Motor Oil έχει παρουσία στον κλάδο υδρογόνου με δύο έργα, που αφορούν και την ελληνική συμμετοχή στο κοινό ευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάπτυξη του νέου αυτού καυσίμου, του IPCEI «Υδρογόνο».
Το πρώτο έργο, στο οποίο συμμετέχει η Motor Oil μαζί με τη ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΗ, είναι το Blue Med και αφορά την παραγωγή μπλε υδρογόνου πολύ χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Στόχος είναι η παραγωγή πράσινου και γαλάζιου Η2 για μεταφορά, διανομή και χρήση στη βιομηχανία (διυλιστήρια) και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία).
Ειδικότερα, η ΜΟΗ σχεδιάζει την εγκατάσταση μονάδα παραγωγής υδρογόνου στο διυλιστήριο με δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και προωθεί παράλληλα παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Έτσι, θα μπορεί να μηδενίσει το ανθρακικό αποτύπωμα των εγκαταστάσεων διύλισης, μια στρατηγική που υλοποιεί εδώ και καιρό σταδιακά. Εφόσον οι ποσότητες, δε, είναι μεγάλες και βέβαια προχωρήσει η τεχνολογία θα μπορεί να κάνει χρήση του υδρογόνου στη βιομηχανία και τις μεταφορές με την αξιοποίηση και του συστήματος συνδέσεων και του σχεδιαζόμενου FSRU Διώρυγα Gas .
Το δεύτερο έργο αφορά το σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με βάση την ηλιακή ενέργεια που θα προέρχεται από φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία, στο πλαίσιο του προγράμματος White Dragon, με προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ. Στο έργο αυτό, εκτός της Motor Oil, συμμετέχουν ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, η πολωνική Solaris, καθώς επίσης το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας Δημόκριτος και το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Ελλάδος, ενώ το συντονισμό του έργου έχει η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Το πλάνο της ΔΕΗ
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση πληροφορίες, η κίνηση αυτή της ΔΕΗ είναι σε συνέχεια της στρατηγικής που έχει χαραχθεί για προώθηση μεγάλων συμμαχιών ώστε ο ηγέτης της ηλεκτροπαραγωγής στη χώρα να περάσει στη νέα «πράσινη» εποχή αλλά και να υλοποιήσει το δομικό του μετασχηματισμό, που παρά και στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των 1,35 δισ..
Για την επεξεργασία του όλου σχεδίου αναμένεται, δε, να συσταθεί Ομάδα Εργασίας για την εξειδίκευση των τεχνικών λεπτομερειών της πιθανής συνεργασίας.