Μενού Ροή
motor oil elpe
MOH – HELLENiQ ENERGY: Τα κέρδη 1,6 δις το 2023, οι φόροι 1,14 δις το 2022 και η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ που οδηγεί σε…επιστροφή φόρου

Σε λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο εκτιμάται ότι θα οδηγούσε τυχόν εφαρμογή της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για επέκταση το 2023 της έκτακτης εισφοράς με συντελεστή 90% επί των πλεοναζόντων κερδών (τα κέρδη που υπερβαίνουν το 20% των φορολογητέων κερδών της περιόδου 2018-2021) στις δύο εταιρείες διύλισης, Motor Oil και HELLENiQ ENERGY.

Ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν παρουσίασε το κυβερνητικό του πρόγραμμα τον περασμένο Μάρτιο, είχε εκτιμήσει ότι θα απέφερε πρόσθετα έσοδα 751 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι δύο εταιρείες είχαν το 2023, σύμφωνα με τις λογιστικές τους καταστάσεις, συνολικά κέρδη 1,613 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, για τον υπολογισμό των δυνητικών εσόδων για το δημόσιο απαιτούνται οι φορολογικές δηλώσεις, η υποβολή των οποίων δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς παρέχουν επιπλέον στοιχεία για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος, όπως προσαρμογή λογιστικών και φορολογικών κερδών, προσθήκη μη εκπιπτώμενων δαπανών, αφαίρεση αφορολόγητων και αυτοτελώς φορολογούμενων ποσών.

Το 2022, όταν επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά με συντελεστή 33% στις εταιρείες διύλισης, οι δύο εταιρείες αθροιστικά, σύμφωνα με τις λογιστικές τους καταστάσεις, είχαν καθαρά κέρδη χρήσεως προ φόρων 2,526 δισ. ευρώ και σε αυτά επιβλήθηκε έκτακτη εισφορά 630 εκατ. ευρώ και επιπλέον φόρος εισοδήματος 506 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 214 εκατ. ήταν η προκαταβολή φόρου. Οπότε οι εταιρίες απέδωσαν συνολικά στο δημόσιο 1,14 δισ. ευρώ.

Συνεπώς, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, λαμβάνοντας υπ’ όψιν αφ’ ενός ότι τα έσοδα των δύο εταιρειών ήταν κατά 36% χαμηλότερα το 2023 κι αφ’ ετέρου την προκαταβολή φόρου του προηγούμενου έτους, τότε η τυχόν εφαρμογή της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ οδηγούσε σε επιστροφή από το Δημόσιο προς τις εταιρίες σημαντικών ποσών φόρου εισοδήματος και συνεπώς λιγότερα καθαρά έσοδα για το δημόσιο σε σχέση με το αρχικό ποσό επιβολής της εισφοράς.

Πέραν τούτου, υπάρχει και νομική αβεβαιότητα για την επιβολή εισφοράς το επόμενο έτος αναδρομικά για το προηγούμενο.

Δεν στοιχειοθετείται ότι έχουν υψηλότερα κέρδη τα ελληνικά διυλιστήρια

Όσον αφορά στη δεύτερη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τις εταιρείες διύλισης, τη θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μεικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή προϊόντων διύλισης στο ύψος του μέσου όρου των αντίστοιχων αποδεδειγμένων περιθωρίων κέρδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  αναπροσαρμοζόμενων ανά μήνα, με διάρκεια ισχύος ένα έτος και αποκλεισμό της εταιρείας από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η ίδια πηγή επισήμανε τα εξής:

-Τα διυλιστήρια πωλούν με τιμές που διαμορφώνονται καθημερινά επί της χρηματιστηριακής τιμής Platts Μεσογείου που είναι κοινή για όλες τις χώρες της περιοχής και το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου τους προέρχεται από εξαγωγές που εκ των πραγμάτων οι τιμές διάθεσης είναι ανταγωνιστικές και διαμορφώνονται με βάση τα διεθνή χρηματιστήρια. Συνεπώς, το μέτρο δεν αναμένεται να έχει πρακτικό αποτέλεσμα.

-Τα περιθώρια μεικτού κέρδους της Ε.Ε. και μάλιστα αναπροσαρμοζόμενα ανά μήνα δεν είναι παρατηρήσιμα, αλλά δεδομένων των ανταγωνιστικών τιμών πώλησης δεν στοιχειοθετείται ότι τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν υψηλότερα κέρδη από τον μέσο όρο της Ε.Ε.

-Ο αποκλεισμός από Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία ομίλων που έχουν θυγατρικές σε πολλές χώρες του εξωτερικού είναι ανεφάρμοστος.

Στο 1,6 δις ευρώ η απώλεια εσόδων από τη μείωση του ΕΦΚ σε βενζίνη-πετρέλαιο

Στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται ακόμη και η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης στο χαμηλότερο επιτρεπόμενο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ένα έτος από τη δημοσίευση και με δυνατότητα παράτασης με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Δηλαδή από 700€/1000 lt στην αμόλυβδη σε 359€/1000 lt και από 410€/1000 lt στο πετρέλαιο κίνησης σε 330€/1000 lt. Σημειώνεται ότι δεν προτείνεται μείωση του ΕΦΚ στο Πετρέλαιο Θέρμανσης (που σήμερα ο ΕΦΚ ανέρχεται σε 280€/1000 lt και ο κατώτατος συντελεστής είναι 21 €/1000 lt).

Από τον ΕΦΚ αυτών των δύο κατηγοριών το 2023 εισπράχθηκαν 3,508 δισ. ευρώ και επιπλέον 842 εκατ. αναλογούν ΦΠΑ, δηλαδή σύνολο 4,350 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2,025 δις ευρώ (2,511 με αναλογούν ΦΠΑ) από την βενζίνη και 1,484 δις ευρώ (1,840 με αναλογούν ΦΠΑ) από το diesel κίνησης.

Με τους νέους συντελεστές η απώλεια εσόδων ανέρχεται συνολικά σε 1,6 δισ. ευρώ ετησίως.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας