Ενώ η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχει μείνει πίσω και αναμένεται να παραμείνει υποτονική τα επόμενα χρόνια, η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα έχει αυξηθεί πέρα από τις προσδοκίες. Έτσι, παρ' όλη την εστίαση στους βραχυπρόθεσμους κινδύνους προσφοράς για το πετρέλαιο, οι διαρθρωτικοί αντίθετοι άνεμοι για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και τις τιμές του μαύρου χρυσού, από τα ηλεκτρικά οχήματα, παραμένουν ισχυροί, τονίζει η Capital Economics.
Πιο αναλυτικά, όπως σημειώνει, σε σχέση με τα μέσα του 2023, ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται να έχει χάσει μεγάλη δυναμική στη Δύση. Για παράδειγμα, κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Mercedes-Benz, η Ford και η General Motors έχουν όλοι περιορίσει τα σχέδια για την πώληση περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Οι πωλήσεις EV ως μερίδιο των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων μειώθηκαν σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους στην Ευρώπη και παρέμειναν στάσιμες στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη, αυτό αντανακλά εν μέρει την κατάργηση των επιδοτήσεων για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στη Γερμανία μετά από τα δημοσιονομικά ζητήματα της χώρας στα τέλη του περασμένου έτους. Το δίδαγμα από τους πρώτους χρήστες είναι ότι οι καλοσχεδιασμένες επιδοτήσεις και τα φορολογικά κίνητρα είναι το κλειδί για την επιτάχυνση της κυκλοφορίας των EV, ενώ το κόστος αγοράς ενός EV παραμένει βασικό μέλημα για πολλούς καταναλωτές, επισημαίνει ο οίκος.
Οι κυκλοφορίες EV στις ΗΠΑ και την Ευρώπη πιθανότατα θα παραμείνουν υποτονικές τα επόμενα χρόνια, εκτιμά η Capital Economics. Το ρυθμιστικό περιβάλλον και οι επιδοτήσεις που ενθαρρύνουν την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανό να περικοπούν εάν ο Ντόναλντ Τραμπ κερδίσει στις προσεχείς εκλογές πρόεδρος. Και οι νέοι δασμοί που επιβάλλονται σε σχετικά φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής θα διατηρήσουν το κόστος της μετάβασης σε EV υψηλότερο για τους καταναλωτές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Εν τω μεταξύ, οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, σημαίνουν ότι υπάρχουν περιορισμένα περιθώρια και όρεξη για τις κυβερνήσεις να εισαγάγουν περισσότερα κίνητρα για αγορές EV. Σε κάθε περίπτωση, η προσδοκία του οίκου είναι ότι η ευρωπαϊκή οικονομία θα αναπτυχθεί πολύ αργά τα επόμενα τρίμηνα και αυτό μπορεί να περιορίσει τις πωλήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Δεδομένου ότι οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ της κατανάλωσης πετρελαίου στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, μια πιο αργή κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων σημαίνει ότι λιγότερο πετρέλαιο μπορεί να… εκτοπιστεί από τα ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, η Capital Economics εξακολουθεί να πιστεύει ότι η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ θα «χτυπήσει» την κατανάλωση πετρελαίου και θα εκτοπίσει περίπου το 7% της τρέχουσας παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου έως το 2050. Εξάλλου, οι απαγορεύσεις στις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) πρόκειται να τεθούν σε ισχύ στην Ευρώπη τη δεκαετία του 2030 και εξακολουθεί να υπάρχει συναίνεση ότι η μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου είναι κεντρικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών.
Την ίδια στιγμή, η ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων έχει ανεβάσει ταχύτητα στην Κίνα. Η αύξηση της παραγωγής EV στην Κίνα συνέβαλε στη μείωση της τιμής των ηλεκτρικών οχημάτων και ώθησε υψηλότερα τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Σημειώνεται ότι τα EV αποτελούσαν πάνω από το 50% των πωλήσεων καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων τον Ιούλιο. Επιπλέον, οι εξαγωγές σχετικά φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν μεγαλύτερη υιοθέτηση και σε άλλες αναδυόμενες αγορές. Πράγματι, οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας προς την Ασία και τη Λατινική Αμερική έχουν αυξηθεί έντονα τον τελευταίο χρόνο.
Η ταχεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων θέτει ένα καπάκι στη ζήτηση πετρελαίου της Κίνας. Αν και δεδομένου ότι η ιδιοκτησία αυτοκινήτων στην Κίνα εξακολουθεί να αυξάνεται, ορισμένοι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανώς ιδιοκτήτες αυτοκινήτων για πρώτη φορά και επομένως δεν μειώνουν την τρέχουσα ζήτηση πετρελαίου, ωστόσο αυτή η αύξηση των πωλήσεων EV αποδυναμώνει δομικά την αύξηση της μελλοντικής ζήτησης πετρελαίου. Επιπλέον, οι αυξημένες πωλήσεις άλλων τύπων οχημάτων, όπως φορτηγών με καύσιμο LNG, συνέβαλαν επίσης στην εκτόπιση της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας. Για παράδειγμα, οι εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι αυτά τα φορτηγά έχουν εκτοπίσει πάνω από το 8% της ζήτησης ντίζελ οδικής κυκλοφορίας στην Κίνα.
Συνολικά, εκτός από τους κυκλικούς παράγοντες που επιβαρύνουν την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η ταχεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα θα συνεχίσει να αποτελεί διαρθρωτικό αντίθετο για τη ζήτηση και τις τιμές του πετρελαίου, τονίζει η Capital Economics. Και ενώ οι πωλήσεις στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ δεν τα πάνε και τόσο καλά η μεγαλύτερη εικόνα είναι ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σίγουρα θα αυξηθούν και θα επιβαρύνουν τη ζήτηση πετρελαίου σε αυτές τις οικονομίες μακροπρόθεσμα.