Στον δρόμο της ηλεκτροκίνησης που χάραξε η Volkswagen αλλά και οι περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κινείται πλέον και η σουηδική Volvo (που ελέγχεται σήμερα από την κινεζική Geely).
O όμιλος ανακοίνωσε ότι βασικός του στόχος είναι έως το 2030 να μετατραπεί σε μία «αυτοκινητοβιομηχανία παραγωγής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων», ενώ στρέφεται ακόμη και στις διαδικτυακές πωλήσεις των νέων της μοντέλων. Σημειώνεται ότι η Volvo κυκλοφόρησε το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 2020, λίγο μετά την εξαγορά της από την Geely, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στοχεύει το 50% των πωλήσεών της να είναι από ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το υπόλοιπο 50% από υβριδικά.
«Δεν υπάρχει μακροπρόθεσμο μέλλον για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης», ανέφερε σε δήλωσή του στο CNBC ο Χένρικ Γκριν, επικεφαλής τεχνολογίας της Volvo Cars και προσέθεσε ότι «δεσμευόμαστε σταθερά να γίνουμε κατασκευαστής αυτοκινήτων μόνο για ηλεκτρική ενέργεια και η μετάβαση θα πρέπει να γίνει έως το 2030».
Το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της Volvo είναι το SUV XC40, που δεν φθάνει βέβαια σε αυτονομία τα μοντέλα της Tesla, αλλά παρουσιάζει αρκετά ικανοποιητικές επιδόσεις. Η αυτονομία του, σύμφωνα με στοιχεία της κατασκευάστριας εταιρείας, φτάνει τα 418 χιλιόμετρα, ενώ φορτίζει κατά 80% σε 40 λεπτά και επιτυγχάνει ταχύτητα 100 χλμ./ώρα σε 4,9 δευτερόλεπτα.
Αντεπίθεση στην Tesla
Την αρχή για την αντεπίθεση ενάντια στην Tesla έκανε η Volkswagen, η οποία εισέρχεται όλο και πιο δυναμικά στην αγορά αυτή που, σύμφωνα με έρευνα της Wood Mackenzie, αναμένεται να παρουσιάσει «εκτόξευση» μέσα στα επόμενα χρόνια. Υπολογίζεται πως οι ετήσιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα ανέλθουν στα 62 εκατ. έως το 2050 ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιπροσωπεύουν το 86%, το 81% και το 78% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων σε Ευρώπη, Κίνα και Βόρεια Αμερική.
Ήδη τα πρώτα βήματα της ανατροπής που έρχεται φάνηκαν στη δυναμική των πωλήσεων των δύο εταιρειών την περασμένη χρονιά. Η Tesla πούλησε σχεδόν 500.000 ηλεκτρικά οχήματα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% της παγκόσμιας αγοράς (με πτώση 1% από το 2019), ενώ η VW πούλησε περίπου 422.000 EVs, κατείχε δηλαδή το 13%. Στο 4ο τρίμηνο η VW ξεπέρασε κατά 8.000 τις πωλήσεις της Tesla στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το εντυπωσιακό, πάντως, με τη Volvo είναι και η στροφή στις διαδικτυακές πωλήσεις, ένα φιλόδοξο σχέδιο το οποίο, όπως εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλός της, Χάκαν Σάμιουελσον, μπορεί να επιτύχει και να αλλάξει άρδην το σύνολο της αγοράς.
«Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να συγκρίνει τιμές, να δει όλα τα μοντέλα, τα χαρακτηριστικά τους και φυσικά εάν είναι διαθέσιμα σε κάποια κοντινή του αντιπροσωπεία. Σαφώς θα θέλει να δοκιμάσει το αυτοκίνητο αλλά θα γνωρίζει πριν βρεθεί σε μία αντιπροσωπεία τι ακριβώς θέλει. Πιθανώς στο μέλλον οι επισκέψεις αυτές να μειωθούν δραματικά ή ακόμη και να εξαφανιστούν και να παραγγέλνουμε αυτοκίνητα από το σαλόνι του σπιτιού μας», εκτιμά ο Σάμιουελσον.
Ο επικεφαλής της Volvo θεωρεί ακόμη ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι η γέφυρα μεταξύ των μοντέλων που κυκλοφορούν στην αγορά και της απόλυτης κυριαρχίας της ηλεκτροκίνησης εντός των επόμενων 10ετιών, με δεδομένες και τις δεσμεύσεις των περισσότερων χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο για μείωση των εκπομπών CO2.
Η Volvo Cars γίνεται η τελευταία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που σχεδιάζει ένα μέλλον με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση. Η Ford, για παράδειγμα, δήλωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει ένα δισ. δολάρια σε μια εγκατάσταση παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στην Κολωνία της Γερμανίας, με τον ευρωπαϊκό βραχίονα της εταιρείας να δεσμεύεται να κάνει "all-in" στα ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα χρόνια.
Σε σχέδια που ανακοινώθηκαν τον περασμένο μήνα, η Ford δήλωσε ότι ολόκληρη η γκάμα επιβατικών οχημάτων της στην Ευρώπη θα είναι «μηδενικές εκπομπές, ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό» μέχρι τα μέσα του 2026, με μια «εντελώς ηλεκτρική» προσφορά έως το 2030.
Τον Φεβρουάριο η Jaguar Land Rover ανακοίνωσε ότι η μάρκα Jaguar θα γίνει πλήρως ηλεκτροκίνητη από το 2025. Επιπλέον, η εταιρεία, που ανήκει στην Tata Motors, δήλωσε ότι το τμήμα της Land Rover θα κυκλοφορήσει έξι «καθαρές ηλεκτρικές παραλλαγές» τα επόμενα πέντε χρόνια.