Μενού Ροή
Πως θα γίνονται δημοπρασίες φυσικού αερίου από τον ΔΕΣΦΑ το 2024 - Ο ρόλος του σταθμού Αμπελιά

Να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι δημοπρασίες για τη δέσμευση δυναμικότητας στο σύστημα φυσικού αερίου τον Ιούλιο προτείνει ο ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο διαβούλευσης για την κατανομή Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης στα Σημεία Εισόδου του ΕΣΜΦΑ «Νέα Μεσημβρία» και «Κήποι», για το διάστημα 01.01.2024 – 31.10.2024

Σχετίζονται δε με τα έργα κατασκευής του σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά (Κομοτηνή) και το έργο αναβάθμισης του σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία που αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν τον Οκτώβριο 2024, αυξάνοντας την συνολική δυναμικότητα των Σημείων Εισόδου στο βόρειο τμήμα του δικτύου.

Οι δημοπρασίες που θα γίνουν τον Ιούλιο είναι για το έτος φυσικού αερίου 2023-2024 και οι αλλαγές που εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ έχουν τεθεί σε διαβούλευση από τη ΡΑΕ έως και την Παρασκευή 19 Μαΐου.

Συγκεκριμένα ο ΔΕΣΦΑ για το σημείο διασύνδεσης «Κήποι» προτείνει:

· Την μη διάθεση Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής για την περίοδο 01.10.2023 – 30.09.2024 (έτος αερίου 2023/2024).

· Την διάθεση Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης ύψους 46.000.000 kWh/Ημέρα, μέσω Μηνιαίων, Ημερήσιων και Ενδοημερήσιων δημοπρασιών κατανομής δυναμικότητας, για το διάστημα 01.10.2023 - 30.09.2024 ή την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του Σημείου Εισόδου «Αμφιτρίτη» που θα διασυνδέσει το FSRUτης Αλεξανδρούπολης με το εθνικό δίκτυο εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα.

Αναλυτικότερα ο ΔΕΣΦΑ εισηγείται:

• τη διάθεση Μηνιαίου προϊόντος Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης ύψους 46.000.000 kWh/Ημέρα μόνον για κάθε Μήνα του έτους αερίου 2023/2024 ή έως το Μήνα που προηγείται του Μήνα έναρξης της λειτουργίας του νέου Σημείου Εισόδου του ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη, εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα,

• τη διάθεση Ημερήσιου και Ενδοημερήσιου προϊόντος Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης μόνον για κάθε Ημέρα του έτους αερίου 2023/2024 του έτους αερίου 2023/2024 ή έως την Ημέρα που προηγείται του Ημέρας έναρξης της λειτουργίας του νέου Σημείου Εισόδου του ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη, εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα,

• τη μη διάθεση Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αερίου 2023/2024 και

• τη μη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αερίου 2023/2024.

Σε ότι αφορά το σημείο διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία» ο ΔΕΣΦΑ προτείνει:

· τη διακοπή διάθεσης Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης, αρχής γενομένης από το έτος αερίου 2023/2024,

· τη διάθεση μη δεσμοποιημένης, Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης για διάστημα 15 ετών, κατά παρέκκλιση των προβλεπομένων στο άρθρο 19 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/459,

· τη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης για το έτος αερίου 2024/2024 και

· τη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής για το έτος αερίου 2023/2024.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ, με δεδομένο το γεγονός ότι από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Σημείου Διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία» το ύψος της Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης που χρησιμοποιείται δεν υπερβαίνει το επίπεδο των 41 GWh/Ημέρα, εισηγείται από το έτος αερίου 2023/2024 και έπειτα, να μην διατίθεται Συσχετισμένη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοση, αφού οι απαιτήσεις των χρηστών Μεταφοράς μπορούν να ικανοποιηθούν πλήρως από τη διαθέσιμη Αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης (53,3 GWh/Ημέρα) και την Διακοπτόμενη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης, η οποία για το έτος αερίου 2023/2024 αναμένεται να κυμανθεί περί τις 25 GWh/Ημέρα.

Όπως σημειώνει ο ΔΕΣΦΑ “το γεγονός ότι ο αγωγός TAP συσχετίζει την ποιότητα προϊόντων δυναμικότητας (αδιάλειπτη / διακοπτόμενη) που διαθέτει με την κατεύθυνση του Φυσικού Αερίου, ήτοι προσφέρει αδιάλειπτη δυναμικότητα μόνον στην περίπτωση όπου το Φυσικό Αέριο ρέει κατά την κατεύθυνση ανατολή – δύση, θεωρούμε σκόπιμη τη διάθεση του συνόλου της Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης στην Νέα Μεσημβρία, ως μη δεσμοποιημένη, κατά παρέκκλιση των προβλέψεων του άρθρου 19 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/459. Σε αντίθετη περίπτωση σημειώνουμε ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να παραμείνει λόγω δεσμοποίησης, αδιάθετη Αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο Διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία», με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η μεταφορά Φυσικού Αερίου από την Ιταλία προς την Ελλάδα, μέσω TAP. Ειδικότερα, στην περίπτωση αυτή δεν θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί από τους Χρήστες Μεταφοράς η Αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο Διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία» για την μεταφορά Φυσικού Αερίου από την Ιταλία, δεδομένου ότι αυτή θα παρέχεται μόνον ως δεσμοποιημένη με την αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα εξόδου του TAP στο ίδιο Σημείο, η οποία όμως διατίθεται αποκλειστικά για την μεταφορά Φυσικού Αερίου από την Τουρκία. Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ δεν θα δύναται να διαθέτει Διακοπτόμενη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο Διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία», σε περίπτωση όπου η Αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο αυτό παραμένει αδιάθετη, λόγω δεσμοποίησής της (βλ. άρθρο 20Β, παρ. 2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ).”

Επίσης εισηγείται τη μη διεξαγωγή δημοπρασιών για τα συγκεκριμένα δυο σημεία εισόδου για το έτος αερίου 2023/2024 και για Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας