Μενού Ροή
πράσινη οικονομία
Κύπρος: Μήλο της έριδος τα έσοδα από πράσινο φόρο

Την ώρα που συνεχίζονται οι μελέτες, οι επαφές και οι διαβουλεύσεις για την επιβολή πράσινου φόρου, γνωστού και ως φόρου άνθρακα, αλλά και για την επιβολή τέλους διαμονής, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τα δυο νομοθετήματα τον περασμένο Μάρτιο, εμπλεκόμενοι φορείς προχώρησαν σε γραπτά σχόλια, σε μια προσπάθεια να επηρεάσουν τις κυβερνητικές προτάσεις.

Το πρώτο νομοσχέδιο που θα ετοιμαστεί θα προβλέπει την επιβολή φόρου άνθρακα σε ενεργειακά προϊόντα. Με το νομοσχέδιο εισάγεται μεταξύ άλλων φόρος άνθρακα σε καύσιμα κίνησης, ύψους πέντε σεντ το λίτρο, από φέτος.Ο συγκεκριμένος φόρος θα φτάσει τα 25 σεντ το λίτρο μέχρι το 2033, με επιπλέον ΦΠΑ.

Η ΟΕΒ, με παρέμβασή της στη δημόσια διαβούλευση ζητά να προστεθεί άρθρο στο νομοσχέδιο με το οποίο θα καθορίζεται ότι τα έσοδα που θα προκύπτουν από την επιβολή του φόρου άνθρακα θα αξιοποιούνται για την εφαρμογή αντισταθμιστικών μέτρων. Μάλιστα, προτείνει τη δημιουργία Εθνικού Ειδικού Ταμείου, στο οποίο θα καταλήγουν τα έσοδα που θα εισπράττει το κράτος από την επιβολή της πράσινης φορολογίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η θέση του Ενεργειακού Γραφείου Κύπρου, το οποίο εισηγείται και αυτό τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου για την πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση, το οποίο θα διαχειρίζεται ορθολογικά τα έσοδα που προκύπτουν από την πράσινη φορολογία. Υποδεικνύει επίσης πως η πρακτική τα έσοδα καταλήγουν στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας εγκυμονεί κίνδυνους μη επίτευξης των στόχων της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης.

Αξίζει να σημειωθεί πως είναι υπό επεξεργασία τα αντισταθμιστικά μέτρα τα οποία ετοιμάζει το Υπουργείο Οικονομικών για να εξισορροπηθούν οι επιπτώσεις που θα έχουν οι καταναλωτές από τη συγκεκριμένη φορολογία.

Οι εξαιρέσεις

Αναφορικά με τις εξαιρέσεις στην επιβολή του φόρου άνθρακα, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι από τη συγκεκριμένη επιβάρυνση θα εξαιρείται το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, το οποίο θα είναι χρωματισμό και ιχνηθετημένο ως ναυτιλιακό πετρέλαιο και θα χρησιμοποιείται για τη ναυσιπλοΐα στα ύδατα της ΕΕ και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Για αυτή την πτυχή, η ΟΕΒ υπέδειξε μέσω του υπομνήματος της πως είναι ανέφικτη η εξαίρεση του ναυτιλιακού καυσίμου αποκλειστικά εντός των χωρικών της ΕΕ. Σημειώνει δε, πως θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η εξαίρεση θα ισχύει ανεξάρτητα από τον τόπο καύσης του πετρελαίου. Επιπλέον, προτείνει να εξαιρεθούν από την πράσινη φορολογία τα βιοκαύσιμα, τα βιορευστά και τα καύσιμα βιομάζας χαμηλού κινδύνου έμμεσης αλλαγής στη χρήση γης.

Αργότερα το τέλος διαμονής

Εισηγήσεις έγιναν και σε σχέση με το νομοσχέδιο που προνοεί την επιβολή τέλους διαμονής €2.50 ανά ημερήσια χρήση. Ο ΠΑΣΥΞΕ υποδεικνύει πως η εφαρμογή του τέλους διαμονής πρέπει να επιβληθεί το 2026 και όχι φέτος, καθώς το 2024 και το 2025 οι συμφωνίες σε σχέση με τις τιμές των ξενοδοχείων έχουν ήδη υπογραφεί με τους διοργανωτές ταξιδιών και τουριστικούς φορείς, όπως επισημαίνει.

Την ίδια ώρα, ο ΠΑΣΥΞΕ προτείνει τη δημιουργία ταμείου στο θα κατατίθεται το συγκεκριμένο τέλος, έτσι ώστε τα έσοδα που θα εισπραχθούν να επενδύονται μόνο για δράσεις που αφορούν τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των ξενοδοχειακών υποδομών.

Στην περίπτωση, σημειώνει, που το συγκεκριμένο τέλος εφαρμοστεί φέτος, να εξαγγελθούν και τα αντισταθμιστικά μέτρα. Μεταξύ άλλων, προτείνει την παραχώρηση έκπτωσης στο ηλεκτρικό ρεύμα, στη μείωση δημοτικών τελών και του τέλους αποχετευτικών, κλπ

 Από την πλευρά της, η ΟΕΒ ζητάη προτού εφαρμοστεί το τέλος διαμονής, να δοθεί προειδοποίηση τουλάχιστον ενός έτουςη έτσι ώστε να ενημερωθούν έγκαιρα οι τουριστικοί πράκτορες. Επιμένει και αυτή στη δημιουργία ειδικού ταμείου για να χρηματοδοτούνται τα αντισταθμιστικά μέτρα και οι περιβαλλοντικές πολιτικές.

Και άλλες προτάσεις

Το Ενεργειακό Γραφείο σημειώνει στο δικό του υπόμνημα πως το συγκεκριμένο τέλος θα είναι οριζόντιο, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις που προκαλούν οι δραστηριότητες της κάθε μονάδας στο περιβάλλον.

Εκ μέρους της ΟΕΒ λέχθηκε πως το τέλος διαμονής πρέπει να ονομαστεί πράσινο τέλος διαμονής, για να είναι αποδεκτό από τους επισκέπτες.

Παράλληλα, ο ΠΑΣΥΞΕ ζητά να εξαιρούνται από το τέλος διαμονής στις ξενοδοχειακές μονάδες τα τουριστικά καταλύματα που εφαρμόζουν συστήματα ενεργειακής και περιβαλλοντικής διαχείρισης. Αναφέρει επίσης πως ο νόμος θα πρέπει να λειτουργήσει ως κίνητρο για τις ξενοδοχειακές μονάδες και τα τουριστικά καταλύματα να μειώσουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα.

Τέλος, η ΟΕΒ επίσης ζητά να εξαιρεθούν από το συγκεκριμένο τέλος τα τουριστικά καταλύματα που εφαρμόζουν, εθελοντικά, συστήματα ενεργειακής και περιβαλλοντικής διαχείρισης, τονίζοντας πως η οριζόντια επιβολή δεν θα συμβάλει στην προσπάθεια για ενίσχυση της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης του τουρισμού.

Τέλος διαμονής

Αναφορικά με την πρόνοια ότι το τέλος διαμονής καταβάλλεται από τον διαμένοντα πριν την αναχώρησή του, με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης τέλους διαμονής από τον διαχειριστή ξενοδοχείου ή τουριστικού καταλύματος ή αυτοεξυπηρετούμενου καταλύματος, ο ΠΑΣΥΞΕ διαφωνεί με την επιβολή του τουριστικού τέλους μόνο στους τουρίστες που θα διαμένουν στα ξενοδοχεία της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς αριθμός τουριστών καταλήγουν σε μη αδειούχα καταλύματα στα κατεχόμενα.

Μάλιστα, υποδεικνύει πως θα πρέπει να επιβληθεί τουριστικό τέλος ή τέλος ταξιδιού κατά την αγορά του εισιτηρίου σε όλους, δηλαδή είτε πρόκειται για διακοπές, είτε για επαγγελματικά ταξίδια, είτε για διαμονή σε μισθωμένα καταλύματα (π.χ. airbnb). Το τουριστικό τέλος, σύμφωνα με τους ξενοδόχους, κρίνεται πιο δίκαιο να καταβάλλεται σε όσους εισέρχονται στην Κυπριακή Δημοκρατία και έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Προτείνει και εξαίρεση των Κυπριών που αγοράζουν αεροπορικά εισιτήρια από την Κύπρο, από το τέλος αεροδρομίου.

Πηγή: Φιλελεύθερος 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας