Ο Unabomber "σκάει” κάθε Σαββατοκύριακο και σας μεταφέρει όλα όσα έμαθε την εβδομάδα που προηγήθηκε από τον χώρο της ενέργειας και όχι μόνο.
- Τα πρώτα συμπεράσματα από τα νέα τιμολόγια
- Ποιος ήθελε να μπορεί να συγκρίνει ο καταναλωτής;
- Οι δύο σχολές και η περίπτωση της Elpedison
- Το ρίσκο και η αντίδραση
- Τώρα αποκτά ενδιαφέρον
- Κάτι κινείται στην ΕΔΑ Αττικής
- Νομοσχέδιο μέσα στον Ιανουάριο
Τα πρώτα συμπεράσματα από τα νέα τιμολόγια
Μια εβδομάδα εφαρμογής του νέου συστήματος τιμολόγησης στο ρεύμα, δεν προσφέρεται για βαθυστόχαστες αναλύσεις. Κάποια πρώτα συμπεράσματα ωστόσο μπορούμε να εξάγουμε. Πρώτον, ο ανταγωνισμός λειτούργησε. Σύμφωνοι, αν δεν ήταν η ευνοϊκή συγκυρία πτώσης του φυσικού αέριου και ο ήπιος χειμώνας (σσ: τις τελευταίες μέρες η τιμή ανεβαίνει, ενώ οι θερμοκρασίες στην Ευρώπη πέφτουν), δεν θα μιλάγαμε για τιμολόγια φθηνότερα κι από τα επιδοτούμενα. Απλώς όλοι θα αύξαναν τις τιμές, κι ακόμη κι αν η ΔΕΗ επιχειρούσε χάριν της κυβέρνησης να τις συγκρατήσει, θα ήταν τόσο μικρή η διαφορά, ώστε ούτε που θα φαινόταν. Αλλά υπάρχει και η ανάποδη ανάγνωση. Ακόμη κι αν έπεφταν οι τιμές του φυσικού αερίου, ποιος μας λέει ότι χωρίς το «φόβητρο» της σύγκρισης θα λειτουργούσε ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα και θα βλέπαμε πράσινα τιμολόγια στα 14 σεντς και σταθερά στα 15 σεντς; Γιατί δηλαδή στο σενάριο που τα πράγματα επέστρεφαν εκεί που ήταν τον Ιούλιο του 2022, (πριν καθιερωθεί ο μηχανισμός επιδοτήσεων), αλλά ο Σκυλακάκης δεν επέμενε στην σύγκριση των τιμών, να μην έμεναν ίδιες με εκείνες του Δεκεμβρίου, άντε ένα λεπτό χαμηλότερες, ακόμη και αν η αγορά ήταν πτωτική;
Ποιος ήθελε να μπορεί να συγκρίνει ο καταναλωτής;
Ας μην γελιόμαστε, κανείς πάροχος δεν ήθελε να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει με μια ματιά τις τιμές στα τιμολόγια του και να αποφασίζει να αλλάξει η εταιρεία. Αυτό ακυρώνει καταρχήν τον ίδιο το λόγο ύπαρξης όχι μόνο των call center των εταιρειών, αλλά και το ρόλο των τμημάτων μαρκετινγκ, που είχαν φτάσει σε σημείο να στρέφουν εκείνα τους πελάτες στο τιμολόγιο που ήθελε η εταιρεία, και όχι αυτές καθεαυτές οι τιμές. Κάποιος θα πει, καλά όλα αυτά, αλλά γιατί μας τα λες; Γιατί είναι πολύ πιθανό μετά από πολλά χρόνια μιας παγιωμένης εικόνας στην αγορά λιανικής, με μικρές αλλαγές στις πρώτες θέσεις, να δούμε μέσα στο Γενάρη ανατροπές στα μερίδια. Αυτό είναι και το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο.
Οι δύο σχολές και η περίπτωση της Elpedison
Ο Ιανουάριος αποτελεί ένα πρώτο crash test για τους παρόχους, για τις πολιτικές που ακολούθησαν στο νέο τοπίο, αλλά και για τα ίδια τα στελέχη της αγοράς με θέσεις ευθύνης. Τις επόμενες 3,5 εβδομάδες θα φανεί ποια από τις δύο σχολές είχε δίκιο: Η συντριπτική πλειοψηφία της αγοράς που αναγκάστηκε να ακολουθήσει την χαμηλή τιμή της πράσινης κιλοβατώρας που έβγαλε η ΔΕΗ, θυσιάζοντας τμήμα της κερδοφορίας της, με το σκεπτικό ότι διαφορετικά κινδύνευε να δει μαζικές μετακινήσεις πελατών προς τον κυρίαρχο παίκτη; Η’ πάροχοι, όπως η Elpedison που επέλεξαν να βγουν με την πλέον υψηλή τιμή στην πράσινη κιλοβατώρα, δηλαδή να κρατήσουν ανέπαφη την κερδοφορία τους, έστω με ρίσκο να χάσουν μέσα στον Ιανουάριο κάποιους πελάτες; Αν ως το τέλος Ιανουαρίου αποδειχθεί ότι οι πάνω από 300.000 πελάτες της Elpedison, εμπιστευόμενοι το κύρος της εταιρείας, δεν της γυρίσουν την πλάτη και οι αποχωρήσεις είναι λιγοστές, τότε θα έχει βγει κερδισμένη. Τη χασούρα από την μετακίνηση π.χ. 3.000 - 4.000 πελατών σε άλλους παρόχους, θα την ισοφαρίσει από τα υψηλότερα έσοδα που θα βάλει στο ταμείο, καθώς έχει την ακριβότερη τιμή της αγοράς.
Το ρίσκο και η αντίδραση
Αν όμως υποστεί μια καθίζηση πελατολογίου η Elpedison με μετακινήσεις π.χ. 10.000 ή και παραπάνω, τότε τα υψηλά έσοδα από την πώληση του ρεύματος δεν θα είναι αρκετά για να καλύψουν το κενό. Και η ζημιά δεν είναι σίγουρο ότι θα αντιμετωπιστεί τους επόμενους μήνες. Καθώς για να καλυφθεί η χασούρα, δηλαδή να επιστρέψουν πίσω οι πελάτες που θα έχουν στο μεταξύ φύγει ή να προσελκύσει η εταιρεία άλλους από την αγορά, θα πρέπει τον Φεβρουάριο να ρίξει τις τιμές της και να εμφανιστεί ανάμεσα στους φθηνότερους. Και για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχει τη βοήθεια της τύχης. Πώς θα το κάνει αυτό αν δεν τις κάνουν τη χάρη οι διεθνείς τιμές ; Και αν τις επόμενες εβδομάδες, λίγο ο πιο κρύος καιρός στην Ευρώπη, λίγο η αύξηση της ζήτησης στο φυσικό αέριο, ανεβάσουν τα κόστη στα χρηματιστήρια ενέργειας; Σε αυτή τη περίπτωση, όσοι επέλεξαν τον Ιανουάριο να διαφυλάξουν την κερδοφορία τους, περισσότερο από άλλους, θεωρώντας ότι δεν έγινε και κάτι αν το πρώτο αυτό μήνα χάσουν και μερικές χιλιάδες πελάτες, μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με εκπλήξεις.
Τώρα αποκτά ενδιαφέρον
Τώρα με άλλα λόγια αρχίζει να αποκτά ενδιαφέρον το παγιωμένο τα τελευταία χρόνια παιχνίδι στην αγορά του ρεύματος. Τους επόμενους μήνες θα αντιληφθεί και ο καταναλωτής τη δύναμη που έχει στα χέρια του, την οποία μέχρι τώρα αγνοούσε ή δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει, καθώς ουδείς γνώριζε ποιος είναι ο φθηνότερος και ποιος ο ακριβότερος πάροχος… Η αγορά περιμένει με αγωνία.. να δει και τις αποφάσεις του Θ. Σκυλακάκη για τον δικό του πάροχο ρεύματος. Όπως έχει πει, του δίνει προθεσμία μέχρι το τέλος του μήνα να βελτιώσει τις τιμές και μετά θα μετακινηθεί σε άλλον. Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε
Κάτι κινείται στην ΕΔΑ Αττικής
Όπως επισημαίνει η ΡΑΑΕΥ στην εγκριτική της απόφαση, από την αξιολόγηση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2023-2027, προκύπτει ότι η ΕΔΑ Αττικής επιδιώκει εν γένει τη στοχευμένη ανάπτυξη νέου Δικτύου Διανομής καθώς και την «πύκνωση» των συνδέσεων – παροχών πάνω στο ήδη ενεργό Δίκτυο Διανομής φυσικού αερίου, ώστε να επιτευχθεί αύξηση του βαθμού αξιοποίησής του και να διασφαλιστεί η οικονομική αποτελεσματικότητα των νέων έργων. Κάτι κινείται μετά από καιρό στην εταιρεία και δείχνει στην σωστή κατεύθυνση..
Νομοσχέδιο μέσα στον Ιανουάριο
Κρατήστε το γιατί έχει κλειδώσει. Το υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προγραμματίζει να καταθέσει άμεσα το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο στη Βουλή, ακόμη και μέσα στον Ιανουάριο. Θα ανοίγει τον δρόμο για χορήγηση όρων σύνδεσης σε καινούρια έργα, καθώς θα είναι διασφαλισμένο πως θα διευρυνθεί ο διαθέσιμος ηλεκτρικός «χώρος».