Μενού Ροή
bofa
Τι είπαν επενδυτές και «παίκτες» της αγοράς στο συνέδριο της BofA για την Ενεργειακή Μετάβαση

H Bank of America διοργάνωσε στο Λονδίνο συνέδριο για την Ενεργειακή Μετάβαση όπου συμμετείχαν παίκτες του κλάδου, αναλυτές και επενδυτές, σε διάφορα πάνελ με θέμα τα μέταλλα, τα καύσιμα, την αγορά άνθρακα, τις επενδύσεις και το trading.

Οι συζητήσεις στα διάφορα πάνελ επικεντρώθηκαν στο πώς ο τομέας των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας έχει συμβάλλει στις περισσότερες μειώσεις εκπομπών άνθρακα μέχρι στιγμής, λόγω της μετατόπισης στα καύσιμα από τον θερμικό άνθρακα στο αέριο και τώρα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το εύκολο κομμάτι αυτής της διαδικασίας έχει λίγο-πολύ ολοκληρωθεί και το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU EST) αντιμετωπίζει μια δύσκολη ανηφόρα καθώς οι βιομηχανίες που είναι δύσκολο να υποχωρήσουν πρέπει να αρχίσουν να μειώνουν τις εκπομπές. Βιομηχανικοί τομείς όπως ο χάλυβας, το τσιμέντο και το χαρτί έχουν θωρακιστεί από τις δωρεάν κατανομές δικαιωμάτων ρύπανσης μέχρι τώρα, επομένως η επιρροή των τιμών του άνθρακα στην επιχειρηματική δραστηριότητα αυξάνεται. Ο μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (CBAM) μπορεί να βοηθήσει στον μετριασμό της διαρροής άνθρακα, αλλά η ευρωπαϊκή βιομηχανία πρέπει να κάνει μεγάλες αρχικές επενδύσεις για να περιορίσει τις εκπομπές.

Πού θα πάνε οι τιμές των EUA

Παράλληλα, όπως συζητήθηκε στο πάνελ για το trading, η πρόσφατη αδυναμία των τιμών των συμβολαίων δικαιωμάτων εκπομπών EUA οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των εκπομπών του τομέα ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήπιο χειμώνα και την αύξηση της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο καιρός θα μπορούσε να παίξει βραχυπρόθεσμο ρόλο για την κατεύθυνση της τιμής, αλλά ένας από τους συμμετέχοντες στο σχετικό πάνελ επεσήμανε ότι οι όγκοι δημοπρασιών συνήθως πέφτουν γύρω στο τέλος του έτους, γεγονός που μπορεί να φέρει ράλι 5+ ευρώ στα EUA. Οι συμμετέχοντες δήλωσαν πως θεωρούν ότι το 2025 θα ήταν ισορροπημένο πριν από τη σύσφιξη των θεμελιωδών μεγεθών το 2026 και τόνισαν ότι βλέπουν την πιθανότητα οι τιμές των EUA να αυξηθούν στα 150 ευρώ έως το 2030. Η αυξανόμενη βιομηχανική συμμετοχή και το CBAM μπορεί να είναι καταλύτες σε αυτή την άνοδο.

Βιώσιμα καύσιμα θα αναπτυχθούν γρήγορα, αλλά οι προκλήσεις παραμένουν

Υπάρχει άφθονο περιθώριο για ανάπτυξη των βιώσιμων καυσίμων, ειδικά στις μεταφορές όπου αυξάνονται οι εντολές ανάμειξης, όπως ειπώθηκε στο πάνελ για τα καύσιμα. Ωστόσο, τα αδύναμα περιθώρια στο βιοντίζελ, η επιβράδυνση έργων με Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) και οι περιορισμοί πρώτων υλών, δημιουργούν αυξανόμενες προκλήσεις.

Σε αυτό πλαίσιο, όπως συζητήθηκε στο συνέδριο της BofA, τα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις, καθώς το κόστος και η δυσκολία σύναψης συμβάσεων προμήθειας και απορρόφησης εμποδίζουν τα FID των έργων, παρόλο που υπάρχουν υψηλότερες εντολές. Οι τιμές βιοντίζελ και βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) κινούνται ανάλογα με τους επενδυτικούς κύκλους, επομένως τα ασφάλιστρα SAF ενδέχεται να μειωθούν στο μέλλον.

Από την πλευρά της ζήτησης, οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ πρέπει να εφαρμόζουν πολλούς κανονισμούς εκπομπών και θα τους αντιμετωπίσουν μέσω ενός συνδυασμού αποδοτικότητας και βιώσιμων καυσίμων. Η Lufthansa για παράδειγμα δήλωσε πως αισθάνεται υποχρεωμένη να επενδύσει σε upstream τεχνολογίες καυσίμων για να προωθήσει την καινοτομία και να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών.

Η ενεργειακή μετάβαση προσφέρει ευκαιρίες στα μέταλλα

Τα μέταλλα έχουν γίνει βασικός άξονας όσον αφορά την απαλλαγή από τον άνθρακα. Οι φορείς της εξορυκτικής βιομηχανίας έχουν τοποθετηθεί στρατηγικά, αναπροσαρμόζοντας τα χαρτοφυλάκια τους υπέρ των λεγόμενων «μετάλλων μετάβασης», όπως τονίστηκε στο σχετικό πάνελ. Η γαλλική εταιρεία Eramet είναι ένα σαφές παράδειγμα. Καθώς ο μεταλλουργικός τομέας της ΕΕ και των ΗΠΑ δυσκολευόταν, η Eramet προχώρησε σταδιακά προς την upstream εξόρυξη, επενδύοντας σε περιουσιακά στοιχεία νικελίου και λιθίου. Στον τομέα του λιθίου, η εταιρεία έχει αναπτύξει μεγάλα περιουσιακά στοιχεία λιθίου στη Λατινική Αμερική (π.χ. Αργεντινή). Στο νικέλιο, ο έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στην Ινδονησία, αναπτύσσοντας το Weda Bay, το μεγαλύτερο σήμερα ορυχείο νικελίου στον κόσμο. Η άνοδος της προσφοράς νικελίου στην Ινδονησία ήταν αξιοσημείωτη, χάρη σε μια καταιγίδα επενδύσεων που υποστηρίζονται από την Κίνα και την αυξημένη προορατικότητα της κυβέρνησης.

Συνεπώς, τα «μέταλλα» ευνοούνται σε αυτό το περιβάλλον, αλλά ορισμένα κινούνται ταχύτερα από άλλα. Είναι αλήθεια ότι τα μέταλλα που ανήκουν στην οµάδα της πλατίνας (PGM) απειλούνται από την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δεν είναι όλα άσχημα, καθώς η μετάβαση δεν είναι γραμμική και μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο. Επιπλέον, η αυξανόμενη δημοτικότητα των υβριδικών συμβάλλει στην αντιστάθμιση των αρνητικών επιπτώσεων της πτώσης της παραγωγής οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE).

Το υδρογόνο, τα καθαρά χημικά και τα SAF παρουσιάζουν επίσης ευκαιρίες για τα PGM. Εν μέσω ισχυρότερου ανταγωνισμού για τα ηλεκτρικά οχήματα EV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εστιάζουν σε δύο βασικές προκλήσεις: την αστάθεια των τιμών των πρώτων υλών και την ασφάλεια του εφοδιασμού. Εν τω μεταξύ, οι μειωμένες επιδοτήσεις και οι αυστηρότερες οικονομικές συνθήκες επηρέασαν τον ρυθμό υιοθέτησης των EV.

Η Anglo Platinum, όπως και άλλοι μεγάλοι παραγωγοί, αναγνωρίζει την απειλή που συνιστά η αύξηση των ποσοστών διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο πιστεύει ότι η μετάβαση προς το met zero δεν είναι μια ευθεία γραμμή. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των υβριδικών οχημάτων συμβάλλει στην αντιστάθμιση της μείωσης της παραγωγής αυτοκινήτων ICE, επομένως η ζήτηση PGM μπορεί να είναι πιο σταθερή από ό,τι αναμένουν πολλοί. Η οικονομία του υδρογόνου είναι ένας άλλος δυνητικός καταλύτης ζήτησης στο μέλλον (περίπου 1% της αγοράς σήμερα), εκτός από τα καθαρά χημικά και τα βιώσιμα καύσιμα αεροσκαφών.

Σχολιάζοντας το λειτουργικό περιβάλλον στη Νότια Αφρική, η Anglo American υπογράμμισε τον τρόπο με τον οποίο η κρίση ηλεκτρικής ενέργειας έχει εκτονωθεί φέτος, χωρίς καμία επίδραση στην παραγωγή. Η βασική πρόκληση τώρα στη χώρα είναι η μεγάλη εξάρτηση του δικτύου από ορυκτά καύσιμα, ιδιαίτερα τον άνθρακα. Ωστόσο, υπάρχει τεράστιο δυναμικό για υιοθέτηση πράσινης ενέργειας στη Νότια Αφρική, δεδομένης της άφθονης διαθεσιμότητας αιολικής και ηλιακής ενέργειας.

Τώρα, σε ότι αφορά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, έχουν επικεντρωθεί στην ενίσχυση των αλυσίδων εφοδιασμού τους, με ορισμένους, συμπεριλαμβανομένης της Jaguar, να επενδύουν επίσης στην κατασκευή μπαταριών. Τούτου λεχθέντος, η αυτοκινητοβιομηχανία πιστεύει ότι η μετάβαση στα EV θα είναι σταδιακή και είναι σημαντικό να διατηρηθεί η ευελιξία όσον αφορά την προσφορά προϊόντων. Πιο πρόσφατα, λιγότερες επιδοτήσεις και αυστηρές νομισματικές συνθήκες επηρέασαν τη μαζική αγορά των EV, λιγότερο το τμήμα πολυτελείας, όπου οι παραγωγοί απολαμβάνουν περισσότερο χώρο όσον αφορά τις αυξήσεις των τιμών. Τέλος, οι αυξανόμενες κινεζικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν απασχολήσει τους δυτικούς παραγωγούς και οι κυβερνήσεις εξετάζουν μέτρα για την ισότητα των όρων ανταγωνισμού, όπως η αύξηση των εισαγωγικών δασμών.

Τεράστιες ευκαιρίες για επενδύσεις

Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στο συνέδριο της BofA και στο επενδυτικό πάνελ, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να επενδύσει κανείς στην ενεργειακή μετάβαση, ειδικά σε επίπεδο επενδυτικού χαρτοφυλακίου (και άρα υψηλότερου ρίσκου), όπως είναι οι θέσεις σε εμπορεύματα, σε καλάθια εμπορευμάτων ενεργειακής μετάβασης και τα θεματικά καλάθια μετοχών.

Η ρευστότητα είναι χαμηλή για ορισμένα μη βασικά εμπορεύματα της ενεργειακής μετάβασης και οι επενδυτές μπορεί να επωφεληθούν από τη δυναμική αξιολόγηση της ρευστότητας και την εξισορρόπηση του χαρτοφυλακίου τους αναλόγως.

Τα ενεργειακά προϊόντα όπως το πετρέλαιο αποτελούν ένα trade χαμηλότερου ρίσκου, επομένως η αφαίρεσή τους αποτελεί πρόκληση. Ευτυχώς, το φυσικό αέριο χαμηλότερης περιεκτικότητας σε άνθρακα μπορεί να αντικαταστήσει το πετρέλαιο σε ορισμένες στρατηγικές και το carry trade εμπορευμάτων εξακολουθεί να αποδίδει καλά ακόμα και χωρίς πετρέλαιο.

Οι συμμετέχοντες στο πάνελ συζήτησαν τα ακόλουθα ενδεικτικά παραδείγματα επενδυτικών προϊόντων που ενσωματώνουν το θέμα της ενεργειακής μετάβασης.

Η Legal and General Investment Management (LGIM) δημιούργησε ένα θεματικό προϊόν ETF που περιλαμβάνει ένα καλάθι 18 εμπορευμάτων, πολλά από τα οποία δεν βρίσκονται στα παραδοσιακά σημεία αναφοράς όπως το BCOM. Αυτά τα εμπορεύματα μπορούν να ομαδοποιηθούν σε τρία καλάθια. Η πρώτη ομάδα αποτελείται από εμπορεύματα που θα τροφοδοτήσουν ενεργειακά το μέλλον (χαλκός, αλουμίνιο, λίθιο, κοβάλτιο, κασσίτερος, ασήμι) και που είναι κρίσιμα για την ενεργειακή μετάβαση. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει την «ενέργεια μετάβασης», όπως το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο και η αιθανόλη. Η τελευταία ομάδα περιλαμβάνει δικαιώματα άνθρακα σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές, όπως EUA, CCA και RGGI.

Το 2020, η Wisdom Tree δημιούργησε ένα προϊόν που περιελάμβανε μετοχές που σχετίζονται με ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της παραγωγής μπαταριών. Το προϊόν περιελάμβανε περίπου 100 μετοχές που σχετίζονται με την εξόρυξη πρώτων υλών, την κατασκευή μπαταριών, το οικοσύστημα φόρτισης και την ανακύκλωση μπαταριών. Η ιδέα ήταν να δοθεί έκθεση στην ενεργειακή μετάβαση με έναν πολύ ευρύ τρόπο. Αργότερα εφάρμοσαν την παρόμοια σκέψη στα καλάθια εμπορευμάτων και λάνσαραν προϊόντα που περιελάμβαναν καλάθι μετάβασης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς και ένα καλάθι εμπορευμάτων που σχετίζονται με το οικοσύστημα των μπαταριών.

Οι επενδυτές συχνά επιδιώκουν να αποκλείσουν ορισμένα εμπορεύματα, όπως το πετρέλαιο, από τις στρατηγικές εμπορευμάτων. Αυτό είναι σχετικά εύκολο να γίνει σε στρατηγικές όπως το carry trade εμπορευμάτων, όπου κάποιος παίρνει θέση long και short σε διαφορετικά σημεία της καμπύλης των ίδιων εμπορευμάτων. Ωστόσο, αυτό είναι πιο δύσκολο να γίνει σε στρατηγικές σχετικής αξίας, όπως η αξία των εμπορευμάτων και η τάση. Ορισμένες νέες στρατηγικές εξετάζουν μη βασικά εμπορεύματα, πολλά από τα οποία σχετίζονται με τη μετάβαση. Παράδειγμα τέτοιας στρατηγικής είναι η στρατηγική η οποία επενδύει σε εμπορεύματα, όπως το TTF και ο άνθρακας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας