Mε την θερμοκρασία τον Ιανουάριο να σημειώνει βουτιά στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης , την ώρα που τα δεξαμενόπλοια γεμάτα καύσιμα στην Ερυθρά θάλασσα άλλαξαν τον πλου τους για να αποφευχθεί η κλιμάκωση της βίας, θα περιμέναμε να είχαν εκτιναχθεί οι τιμές του φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα συνέβη το αντίθετο.
Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι η ενεργειακή απειλή για την Ευρώπη, έχει παρέλθει, σύμφωνα με το Bloomberg είναι μία ένδειξη ότι τα δύσκολα έχουν περάσει. Η Ευρώπη επωφελείται από τη περσινή συγκέντρωση ρεκόρ αποθεμάτων φυσικού αερίου , μαζί με τη βοήθεια των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έναν σχετικά ήπιο χειμώνα - εκτός από κάποιες τις τελευταίες εβδομάδες. Η υποτονική οικονομική ανάπτυξη παίζει επίσης ρόλο, περιορίζοντας τη ζήτηση ενέργειας σε μεγάλες βιομηχανικές δυνάμεις όπως η Γερμανία.
Αυτό ήταν αρκετό για να τονώσει την εμπιστοσύνη σε όλα τα γραφεία συναλλαγών ότι η περιοχή βρίσκεται σε μια αρκετά σταθερή βάση για να περάσει τον υπόλοιπο χειμώνα με ανταλλακτικό φυσικό αέριο. Οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς διαπραγματεύονται επί του παρόντος κάτω από 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα, περίπου το ένα δέκατο των επιπέδων αιχμής το 2022.
Ωστόσο, έχοντας ξεπεράσει την κρίση, η Ευρώπη έχει αναδυθεί σε μια νέα πραγματικότητα που έχει τη δική της λίστα προκλήσεων. Τώρα βασίζεται περισσότερο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις διακοπές αυτής της παραγωγής ενέργειας. Με την απώλεια ρωσικού φυσικού αερίου, από το οποίο ήταν υπερβολικά εξαρτημένη πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, έπρεπε επίσης να ψάξει αλλού για να καλύψει τις ανάγκες της σε καύσιμα. Αυτό σημαίνει ότι θα διεκδικήσουμε μερίδιο ξένων φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου με άλλα μέρη του κόσμου.
«Απλώς κοιτάζοντας τις τιμές, φαίνεται ότι η κρίση έχει τελειώσει», δήλωσε ο Balint Koncz, επικεφαλής εμπορίας φυσικού αερίου στη MET International στην Ελβετία. «Ωστόσο, τώρα βασιζόμαστε σε παγκόσμιους παράγοντες, οι οποίοι μπορούν να αλλάξουν γρήγορα».
«Οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν ξανά, ακόμη και σε αυτήν την περίοδο θέρμανσης, εάν υπάρξει ξαφνική διακοπή του εφοδιασμού ή παρατεταμένη περίοδος κρύου καιρού», είπε.
Ένας βασικός κίνδυνος είναι η Μέση Ανατολή εν μέσω επιθέσεων σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μια διαδρομή που χρησιμοποιεί το Κατάρ για να στείλει LNG στην Ευρώπη. Τα δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου αποφεύγουν την περιοχή, αντί να επιλέγουν να περιηγηθούν στο νότιο άκρο της Αφρικής. Σε μια τυπική ημέρα, περίπου δύο έως τρία πλοία LNG θα χρησιμοποιούσαν το πέρασμα, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.
ΑΠΕ
Οι τιμές του φυσικού αερίου μειώθηκαν σχεδόν κατά 60% το 2023 και μειώθηκαν κατά 12% ακόμη μέχρι στιγμής φέτος, γεγονός που θα συμβάλει στη μείωση των λογαριασμών ενέργειας των καταναλωτών. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το κρατικά ρυθμιζόμενο ανώτατο όριο τιμών θα μειωθεί σχεδόν κατά 14% έως την άνοιξη, εκτιμά η συμβουλευτική Cornwall Insight τον Δεκέμβριο.
«Αυτός είναι ο δεύτερος χειμώνας που βιώνει η Ευρώπη χωρίς ρωσικό αέριο», δήλωσε ο Kim Fustier, επικεφαλής της ευρωπαϊκής έρευνας πετρελαίου και φυσικού αερίου της HSBC Holdings Plc. "Το γεγονός ότι υπάρχει τώρα ένα προηγούμενο - ο χειμώνας 2022-2023 που κύλησε χωρίς προβλήματα - βοηθά να ηρεμήσουν τα νεύρα των εμπόρων."
Η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ευρώπη σημαίνει μείωση του μεριδίου φυσικού αερίου στο μείγμα ενέργειας της ηπείρου. Η αύξηση των ανεμογεννητριών και των ηλιακών εγκαταστάσεων συνέβαλε στη μείωση της ανάγκης για καύσιμο, μαζί με την ανάκαμψη της γαλλικής πυρηνικής παραγωγής πέρυσι.
Αλλά υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά, με πολλές πιθανές προσκρούσεις. Μια συμφωνία διαμετακόμισης αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας λήγει στα τέλη του τρέχοντος έτους - και είναι απίθανο να ανανεωθεί - που σημαίνει ότι η ήπειρος θα μπορούσε να λάβει ακόμη λιγότερο φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Ενώ υπάρχει μια τεράστια παγκόσμια επένδυση στο LNG, μεγάλο μέρος της νέας χωρητικότητας δεν θα έρθει στην αγορά πριν από το 2025 και το 2026.
Και τα ακραία καιρικά φαινόμενα γίνονται όλο και πιο συχνά, επιβαρύνοντας τα συστήματα ισχύος και μερικές φορές ενισχύοντας τη ζήτηση για φυσικό αέριο.
Στην Ασία, τα ισχυρά αποθέματα σημαίνουν ότι οι τιμές του φυσικού αερίου μειώνονται επίσης αυτή τη στιγμή και βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο. Οι αγοραστές LNG στην Ιαπωνία, ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας υπερψυκτικού καυσίμου στον κόσμο, πωλούν ενεργά αποστολές επειδή έχουν πάρα πολλά. Μερικά από αυτά τα φορτία είναι πιθανό να φτάσουν στην Ευρώπη.
Ενώ υπάρχουν θύλακες ζήτησης, ιδιαίτερα στην Ινδία και την Κίνα, αυτές οι αγορές οδηγούνται κυρίως από εμπόρους που αναζητούν μια καλή συμφωνία.
Η ιστορία είναι περίπου η ίδια στις ΗΠΑ, όπου τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου μειώθηκαν περίπου 20% την περασμένη εβδομάδα, καθώς η αποθήκευση παραμένει πολύ πάνω από τον μέσο όρο της πενταετίας. Ο κρύος καιρός αύξησε τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας και πάγωσε ορισμένα πηγάδια φυσικού αερίου, αλλά ελάχιστα έκανε για να ενισχύσει τα μελλοντικά συμβόλαια.
Διαταραχή προμηθειών
Ωστόσο, τα προβλήματα σε δύο βασικές διόδους LNG - τη Διώρυγα του Σουέζ και τη Διώρυγα του Παναμά που έχει πληγεί από την ξηρασία - επιμηκύνουν τα ταξίδια, αυξάνοντας το κόστος της ναυτιλίας και διευρύνοντας τον παγκόσμιο στόλο πλοίων. Αν και οι έμποροι δεν φαίνεται να είναι ανησυχούν ιδιαίτερα, μία παρατεταμένη διακοπή θα μπορούσε να το αλλάξει αυτό.
Έντονες κρίσεις αστάθειας - από επιθέσεις LNG στην Αυστραλία έως διακοπές στις ΗΠΑ έως το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς - έχουν προκαλέσει αιχμές, προσφέροντας υπενθυμίσεις ότι η τρέχουσα ηρεμία δεν είναι εγγυημένη ότι θα διαρκέσει.
«Είμαστε ακόμη πολύ προσεκτικοί σχετικά με το τι πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια», δήλωσε ο Stefan Rolle, επικεφαλής ενεργειακής πολιτικής στο υπουργείο Ενέργειας της Γερμανίας στη Σύνοδο Κορυφής για την Ενέργεια της Αμερικής στη Νέα Ορλεάνη .