Μενού Ροή
Στα τέλη του 2025 η λειτουργία με αυξημένη δυναμικότητα του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB - Ποιες είναι οι προϋποθέσεις

Στα τέλη του 2025 ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB θα μπορεί να λειτουργεί με αυξημένη δυναμικότητα (5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως από 3 που είναι σήμερα), εκτιμά η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ICGB AD, της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αγωγό.

Όπως δήλωσε η κ. Γκεοργκίεβα, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τη λειτουργία του αγωγού με αυξημένη δυναμικότητα στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 στο σημείο διασύνδεσης στη Στάρα Ζαγόρα (όπου «κουμπώνει» με το Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και εντός του 2026 στο σημείο διασύνδεσης της Κομοτηνής, όπου «κουμπώνει» με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας. Τα σχετικά σχέδια βρίσκονται υπό συζήτηση με Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ αντίστοιχα.

Προϋπόθεση  για τις αυξημένες ροές μέσω IGB  είναι η ολοκλήρωση  αφενός του δεσμευτικού market test (που προγραμματίζεται για τον προσεχή Ιούλιο) και αφετέρου όλων των βημάτων για τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή και την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού. Την ίδια στιγμή, σημαντικό τεχνικό προαπαιτούμενο από ελληνικής πλευράς είναι η ολοκλήρωση του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή, έργο που έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.

Υπενθυμίζεται ότι η μη δεσμευτική φάση του market test για την επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού έλαβε χώρα το 2023 -ένα χρόνο μετά τη θέση του σε εμπορική λειτουργία- και έδειξε πολύ σημαντικό ενδιαφέρον από πλευράς συμμετεχόντων στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου για δέσμευση αυξημένων ποσοτήτων. Όπως εξήγησε η κ. Γκεοργκίεβα, «γι’ αυτό πήραμε την απόφαση να κινηθούμε γρήγορα, καθώς η αύξηση της δυναμικότητας του IGB είναι κομβικής σημασίας για την επίτευξη του ευρύτερου στόχου για τη μεταφορά 10 δις. κυβικών μέτρων LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας (Ρεβυθούσα και  FSRU Αλεξανδρούπολης που τίθεται σε εμπορική λειτουργία τον επόμενο μήνα), αλλά και αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του Νοτίου Διαδρόμου με προορισμό τις αγορές της Μολδαβίας, της Ουκρανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας.

Με δεδομένο μάλιστα ότι ο IGB αποτελεί μέρος του Νοτίου Διαδρόμου χάρη στην απευθείας σύνδεσή του με τον TAP, πρέπει να διερευνηθεί η προοπτική αξιοποίησης της υποδομής για αυξημένες ροές μέσω TAP και TANAP, σε συνέργεια με τον Διαβαλκανικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (Trans-Balkan Pipeline), με λειτουργία του τελευταίου σε αντίστροφη ροή. Αυτό εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για τη λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για τον οποίο εργάζονται το τελευταίο διάστημα ο ΔΕΣΦΑ με τους Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.

Ο IGB ξεκίνησε την χρήση 2023-2024 με πάνω από 82% της χωρητικότητάς του δεσμευμένο. Όπως τόνισε η κ. Γκεοργκίεβα, το 50% των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο καλύπτονται από τον αγωγό και οι υπόλοιπες ποσότητες μεταφέρονται σε άλλες αγορές, και μέσω του Διαβαλκανικού Αγωγού. Οι καταχωρημένοι χρήστες του αγωγού είναι πάνω από 20, η πλειονότητα των οποίων είναι ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην προμήθεια φυσικού αερίου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας