Τις μεγάλες ανατροπές που έχει φέρει στην ελληνική αγορά η ολική επαναφορά του (φθηνού) ρωσικού αερίου αγωγών αντανακλά ότι οι εισαγωγές LNG τον Απρίλιο μηδενίστηκαν, για πρώτη φορά από το 2019. Μια εξέλιξη που «σκιάζει» τον σχεδιασμό για ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακόμισης και εξαγωγών LNG στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και καταγράφεται λίγες ημέρες πριν την θέση σε εμπορική λειτουργία του δεύτερου Τερματικού Σταθμού LNG της χώρας μετά τη Ρεβυθούσα, του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Σύμφωνα με στοιχεία του S&P Global Commodity Insights, η Ελλάδα μέχρι πρότινος εισήγαγε μεταξύ 34.000-336.000 μετρικούς τόνους LNG μηνιαίως, με τις μεγαλύτερες ποσότητες να καταγράφονται κατά τη κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης το 2022.
Μηδενικές εισαγωγές τον Απρίλιο
Όπως προκύπτει από το ετήσιο πρόγραμμα εκφορτώσεων LNG που δημοσιεύει ο ΔΕΣΦΑ, οι παίκτες στην περιοχή σχεδίαζαν αρχικά να φέρουν τρία φορτία LNG τον μήνα που πέρασε, όμως ο σχεδιασμός αυτός αναθεωρήθηκε. Πιο συγκεκριμένα, η MYTILINEOS σχεδίαζε να εισαγάγει φορτίο LNG 1 TWh στις 6 Απριλίου. Στη συνέχεια σειρά θα έπαιρνε η Kolmar στις 12 Απριλίου με φορτίο 0,5 TWh και θα ακολουθούσε η MET trading στις 22 Απριλίου με άλλο ένα φορτίο 1 ΤWh. Πλην όμως, από τις αναθεωρήσεις του προγράμματος φάνηκε ότι οι ποσότητες στα πρώτα δυο φορτία περιορίστηκαν στα 0,02 ΤWh έκαστο και στη συνέχεια ακυρώθηκαν, όπως ακυρώθηκε και το τρίτο φορτίο για να φτάσουμε στο «net zero» εισαγωγών LNG τον Απρίλιο. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες από την αγορά, οι ακυρώσεις δεν έγιναν χωρίς κόστος για τις εταιρείες-εισαγωγείς,
Η «τάση» των ακυρώσεων φορτίων LNG στην Ελλάδα δεν εμφανίστηκε τώρα, καθώς και τον Μάρτιο εκφορτώθηκαν τελικά δυο φορτία έναντι αρχικού σχεδιασμού για τέσσερα και τον Φεβρουάριο επίσης δυο φορτία έναντι αρχικού σχεδιασμού για πέντε. Κατά το πρώτο τρίμηνο, οι εισαγωγές LNG στην Ελλάδα έφτασαν τους 522.000 μετρικούς τόνους, μειωμένες κατά 18% σε ετήσια βάση σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P. Για την ίδια περίοδο, τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ δείχνουν ότι την περίοδο Ιανουάριος-Μάρτιος 2024 εκφορτώθηκαν περίπου 6,93 TWh από 9 δεξαμενόπλοια έναντι περίπου 9,51 TWh από 13 δεξαμενόπλοια στο αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Ποια είναι η εξήγηση
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ο μηδενισμός των εισαγωγών LNG για τον Απρίλιο μπορεί να αποδοθεί στη χαμηλή ζήτηση για το καύσιμο τη συγκεκριμένη περίοδο που καλύπτεται από φθηνότερες εισαγωγές αερίου αγωγών. Το Balkan Gas Hub -το οποίο κυριαρχείται από ρωσικό αέριο- διαπραγματεύεται μεταξύ 21-23 ευρώ/MWh και τα περισσότερα από τα μεσο-μακροπρόθεσμα συμβόλαια έχουν discount 4-5% σε σχέση με τις τιμές στο TTF που κινούνται αυτή τη στιγμή κοντά στα 29 ευρώ/MWh. “Δεν έχει νόημα να αγοράζει κανείς φορτία LNG από τη spot αγορά όταν υπάρχει άφθονο αζέρικο και τούρκικο αέριο στην περιοχή». Και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, μεγάλο μέρος του αερίου που φτάνει από την Τουρκία μέσω του Turk Stream είναι «μεταμφιεσμένο» αέριο ρωσικής προελεύσεως.
Μια άλλη εξήγηση που δίνεται από τους traders για τις μηδέν εισαγωγές LNG τον Απρίλιο είναι οι υψηλότερες spot τιμές για φορτία LNG από άλλες γειτονικές περιοχές, όπως την Ιταλία. Την ίδια στιγμή, game changer θα μπορούσε να είναι και η πρόσφατη «μετατροπή» της Αιγύπτου από χώρα εξαγωγής LNG σε χώρα εισαγωγής, καθώς η πρόσφατη δημοπρασία της κρατικής εταιρείας Egas για εισαγωγή ενός φορτίου LNG τον Απρίλιο «κλείδωσε» τιμή με σημαντικό premium σε σχέση με το TTF.