Για τα σχέδια για ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο και το πώς αυτό θα επηρεάσει την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία, μίλησε στον Alessandro Speciale του Bloomberg στη Ρώμη, ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι η Ελλάδα θα αφήσει πίσω της το ρωσικό πετρέλαιο φέτος και συζήτησε επίσης τη θέση της χώρας για ένα «οριζόντιο» ανώτατο όριο τιμών για το φυσικό αέριο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Η Ελλάδα θα διαφοροποιηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Έτσι από τον Ιανουάριο του 2023 και μετά, θα σταματήσουμε εντελώς να αγοράζουμε πετρέλαιο από τη Ρωσία. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει όλοι να κάνουμε, ό,τι είναι δυνατό όχι μόνο να μειώσουμε τα έσοδα που έχει η Ρωσία από την πώληση ορυκτών καυσίμων, προκειμένου να μειωθεί η ικανότητα της Ρωσίας να συνεχίσει να κάνει αυτό τον καταστροφικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας. Αυτό που είναι παράλογο για την Ευρώπη είναι να αγοράζει το πιο ακριβό φυσικό αέριο στον κόσμο και αυτό συνέβη, επειδή οι αγορές δεν λειτουργούν», τόνισε.
«Επομένως, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε σε έναν παίκτη όπως η Ρωσία να χειραγωγήσει την αγορά ενέργειας και να αφήσουμε την κερδοσκοπία να απειλήσει τη συνοχή των ευρωπαϊκών κοινωνιών και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Η πρόταση λοιπόν που εξέφρασε ο Έλληνας πρωθυπουργός, από τον περασμένο μήνα, είναι να εφαρμοστεί ένα οριζόντιο ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές του φυσικού αερίου και συνεπώς να μειωθούν οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Κανείς δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να αγοράζει σε αυτές τις υπερβολικές τιμές ενέργειας για μεγάλο χρονικό διάστημα», σημείωσε ο κ. Σκρέκας. Ο υπουργός Ενέργειας πρόσθεσε ότι «αναφορικά με την απαγόρευση αγοράς ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου, δεν υπάρχει καμία επίδραση στην ελληνική ναυτιλία. Στην πραγματικότητα, όσον αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου και LNG, η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία έχει ήδη παραγγείλει – νομίζω – πάνω από 54 νέα πλοία, οπότε θα υποστηρίξει πλήρως την προσπάθεια της Ευρώπης να επιτύχει την ασφάλεια του εφοδιασμού».
Πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι
Ο κ. Σκρέκας είπε επίσης για τη στάση της Ευρώπης στην ενεργειακή κρίση ότι «Έχουμε ήδη πληρώσει ένα κόστος, επειδή έχουμε μια ενεργειακή κρίση, η οποία τροφοδοτείται από αυτόν τον πόλεμο, αλλά θα πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι. Η Ευρώπη πρέπει να μείνει ενωμένη και να δείξουμε αλληλεγγύη στην Ουκρανία. Και φυσικά, θα διαχειριστούμε την ενεργειακή κρίση και τις συνέπειές της, με τρόπο που τελικά θα βοηθήσει τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, αλλά και την ευρωπαϊκή βιομηχανία να επιβιώσουν μέσα από αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση», πρόσθεσε ο Έλληνας υπουργός.
Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε επίσης στο μέτωπο του φυσικού αερίου στη χώρα μας. «Η Ελλάδα έχει ήδη μετατραπεί σε κόμβο πράσινης ενέργειας, αλλά και φυσικού αερίου. Έχουμε ήδη δυναμικότητα αεριοποίησης φυσικού αερίου. Επίσης, χτίζουμε μια άλλη μονάδα στην Ελλάδα και είμαστε κοντά σε μια άλλη επενδυτική απόφαση. Έτσι τα επόμενα δύο χρόνια η Ελλάδα θα έχει δυναμικότητα εισροής που θα ξεπεράσει τα 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm). Έχουμε επίσης διαπραγματευτεί τον περασμένο Οκτώβριο την εμπορική λειτουργία ενός νέου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, που θα μάς βοηθήσει να εξάγουμε περισσότερες ποσότητες στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, ακόμη και στην Ουκρανία», υπογράμμισε.
Έχουμε αναπτύξει κρίσιμες υποδομές
Μίλησε επίσης και για τις εξαγωγές φυσικού αερίου που κάνει η Ελλάδα σε βόρειες χώρες. «Φέτος τριπλασιάσαμε τις εξαγωγές προς τις βόρειες χώρες, γεγονός που αποδεικνύει την αλληλεγγύη που δείχνει η Ελλάδα. Έχουμε ήδη αναπτύξει κρίσιμες υποδομές για να εξασφαλίσουμε την επάρκεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ελλάδα, και όχι μόνο στην Ελλάδα. Έτσι έχουμε εξασφαλίσει αρκετά φορτία στις θέσεις αεριοποίησης της χωρητικότητάς μας και επίσης έχουμε ήδη μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 32% τους τελευταίους τρεις μήνες. Έτσι, η ενεργειακή απόδοση μαζί με τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου θα μάς δώσει την ευκαιρία να νιώθουμε αρκετά ασφαλείς όσον αφορά την ασφάλεια του εφοδιασμού», κατέληξε.