Μενού Ροή
Το ρωσικό πετρέλαιο πυροδοτεί μια νέα πολιτική κρίση στη Βουλγαρία

Η πολιτική σταθερότητα της Βουλγαρίας απειλείται από μια κρίση στην αγορά καυσίμων, καθώς ο κυβερνητικός συνασπισμός θέλει να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, κάτι που θα σήμαινε σύγκρουση με τη ρωσική ιδιωτική εταιρεία Lukoil, στην οποία ανήκει το διυλιστήριο του Μπουργκάς και έχει μονοπώλιο στη χονδρική αγορά, επιβεβαίωσαν διάφορες πηγές της EURACTIV στο κοινοβούλιο και την κυβέρνηση.

Ενώ είναι σαφές ότι η Βουλγαρία κινείται προς την κατεύθυνση του τερματισμού του μονοπωλίου της Ρωσίας στον τομέα του πετρελαίου, φαίνεται ότι χρησιμοποιεί τον χειρισμό των ρωσικών ενεργειακών πηγών ως επιχείρημα για να γίνει δεκτή στη Σένγκεν και την Ευρωζώνη.

«Τίποτα δεν έχει αποφασιστεί ακόμη. Θα συζητηθεί», σχολίασε στη EURACTIV μέλος της κυβερνητικής πλειοψηφίας που ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Πηγές της EURACTIV αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός Nikolay Denkov είναι αντίθετος στο να παίξει σκληρό παιχνίδι με τη Lukoil, καθώς αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ακόμη και την εθνικοποίηση του μεγαλύτερου διυλιστηρίου των Βαλκανίων. Επίσης επιμένει ότι το διυλιστήριο θα συνεχίσει να λειτουργεί με εγγυημένες προμήθειες και ότι οι τιμές των καυσίμων δεν θα αυξηθούν σημαντικά.

Η κυβέρνηση προτείνει η Βουλγαρία να συνεχίσει να λαμβάνει ρωσικό πετρέλαιο μέχρι την άνοιξη του 2024, ενώ η κοινοβουλευτική πλειοψηφία επιμένει να μειωθεί η περίοδος αυτή στα τέλη του 2023.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι οι σκιώδεις παράγοντες της βουλγαρικής πολιτικής και του πετρελαϊκού τομέα, οι οποίοι μπορεί επίσης να προσπαθήσουν να πάρουν τον έλεγχο του διυλιστηρίου στο παρασκήνιο.

Οι πιο επίμονοι για ταχεία διακοπή της παρέκκλισης είναι το μεγαλύτερο κοινοβουλευτικό κόμμα GERB του πρώην πρωθυπουργού Boyko Borissov και το κόμμα της τουρκικής μειονότητας DPS, ενώ στο περιθώριο του κοινοβουλίου γίνεται λόγος για σοβαρό ενδιαφέρον και από την πλευρά του βουλευτή του DPS Delyan Peevski, ο οποίος βρίσκεται στον κατάλογο κυρώσεων του Παγκόσμιου Νόμου Μαγκνίτσκι.

Η πιο ρεαλιστική επιλογή είναι η Βουλγαρία να πείσει τη Lukoil ότι η πώληση του διυλιστηρίου σε ξένο επενδυτή είναι η καλύτερη λύση. Σύμφωνα με πηγές της EURACTIV, η μόνη ρεαλιστική επιλογή είναι ένας Αμερικανός επενδυτής, διότι όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν συμφέροντα στη Ρωσία και δεν θα ήθελαν να εμπλακούν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα

Το μέλλον του διυλιστηρίου της Lukoil στο Μπουργκάς είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα για τον σημερινό εύθραυστο φιλοευρωπαϊκό συνασπισμό της Βουλγαρίας, ο οποίος είναι πολύ ευάλωτος στην υβριδική ρωσική επιρροή και την παραπληροφόρηση στα κοινωνικά δίκτυα. Μελλοντικά λάθη κατά της Lukoil θα οδηγήσουν σε υψηλότερο πληθωρισμό, με αποτέλεσμα να υπάρχει πολύ υψηλός κίνδυνος η κυβέρνηση να μετατραπεί σε αποδιοπομπαίο τράγο από τα κόμματα που την υποστηρίζουν τώρα.

Σε μια μυστική έκθεση που υποβλήθηκε στο Συμβούλιο Ασφαλείας της κυβέρνησης και την οποία έχει δει η EURACTIV, η υπηρεσία αντικατασκοπείας (SANS) προβλέπει ότι εάν η παρέκκλιση που έλαβε η Βουλγαρία για την εισαγωγή ρωσικού αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης καταργηθεί, οι τιμές των καυσίμων θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 0,10-0,15 ευρώ ανά λίτρο.

Τον Σεπτέμβριο, όταν θα αρχίσει η φθινοπωρινή σύνοδος του κοινοβουλίου, οι βουλευτές θα συζητήσουν τον τερματισμό της παρέκκλισης, που προτείνεται από μια σοβαρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία του GERB, του συνασπισμού Συνεχίζουμε την Αλλαγή-Δημοκρατική Βουλγαρία και του DPS.

Μόνο η Βουλγαρία έχει άδεια από τις Βρυξέλλες να εισάγει ρωσικό αργό πετρέλαιο δια θαλάσσης, η οποία θα λειτουργεί μέχρι το τέλος του 2024.

Η Lukoil δεν έχει παρουσιάσει σχέδιο στην κυβέρνηση για τη διαφοροποίηση των προμηθειών κατά τον εναπομείναντα ενάμιση χρόνο, οπότε την 1η Ιανουαρίου 2025 το διυλιστήριο θα αρχίσει να λειτουργεί μόνο με μη ρωσικό πετρέλαιο. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση τερμάτισε την 35ετή παραχώρηση του μοναδικού πετρελαϊκού λιμανιού της χώρας, του Ρόζενετς, το οποίο ανέλαβε η Lukoil.

Οι τιμές θα αυξηθούν

Η έκθεση της SANS έχει θορυβήσει τις αρχές. Η κυβέρνηση και οι ειδικές υπηρεσίες συζήτησαν τις πιθανές επιπτώσεις σε περίπτωση πρόωρου τερματισμού της παρέκκλισης. Οι προβλέψεις είναι ότι το αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά τουλάχιστον 20 έως 25 λεπτά/λίτρο.

Η EURACTIV έμαθε ότι η έκθεση αναφέρεται επίσης σε δάνειο ύψους σχεδόν 800 εκατομμυρίων δολαρίων που χορήγησε η Litasco στη θυγατρική της Lukoil Neftochim Burgas. Το μεγαλύτερο μέρος του έχει αποπληρωθεί, αλλά σε περίπτωση λήξης της παραίτησης, για παράδειγμα, ο πιστωτής θα μπορούσε να κηρύξει τα υπόλοιπα 300 εκατ. δολάρια σε αθέτηση και να χρεοκοπήσει το διυλιστήριο. Η ενδεχόμενη αναστολή της θα προκαλέσει τριγμούς στην αγορά καυσίμων στη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία, για παράδειγμα.

Εάν, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, το διυλιστήριο κλείσει, θα πρέπει να στηριχθεί στους τοπικούς εμπόρους για την εισαγωγή καυσίμων, κάτι που απαιτεί χρόνο.

Τα στοιχεία του Ιουνίου δείχνουν ότι η Βουλγαρία διαθέτει αποθέματα καυσίμων για δύο μήνες.

Ρωσική ή μη ρωσική, η Neftochim πρέπει να δουλέψει

Με ή χωρίς παρέκκλιση, ωστόσο, όλοι ομόφωνα συμφωνούν ότι το διυλιστήριο του Μπουργκάς δεν πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί. Η εγκατάσταση μπορεί επίσης να διαχειρίζεται μη ρωσικό πετρέλαιο από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Center for the Study of Democracy (CSD).

Ο πρόεδρος της Βουλγαρικής Ένωσης Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου Zhivodar Terziev δήλωσε στη EURACTIV ότι η Neftochim θα πρέπει να παραμείνει βουλγαρικό διυλιστήριο και να συνεχίσει να παράγει πετρελαιοειδή. Αρνήθηκε να δώσει μια πρόβλεψη για το πόσο θα ακριβύνει το καύσιμο εάν ακυρωθεί η παρέκκλιση, επισημαίνοντας ότι αυτό εξαρτάται και από τις τιμές του πετρελαίου – οι οποίες μπορεί να αυξηθούν ή να μειωθούν για γεωπολιτικούς λόγους.

Σε ερωτήσεις της EURACTIV, το βουλγαρικό Υπουργείο Οικονομίας και Βιομηχανίας δεν έδωσε συγκεκριμένη απάντηση ως προς το ποιο είναι το σχέδιο δράσης σε περίπτωση πετρελαϊκής κρίσης.

Το τεράστιο κέρδος του Πούτιν

Η υποκλίσεις της Βουλγαρίας στις επιχειρήσεις της Lukoil μέχρι στιγμής έχουν αποφέρει τεράστια έσοδα στη ρωσική εταιρεία και στο καθεστώς Πούτιν χωρίς να λειτουργούν προς όφελος των συμφερόντων των Βούλγαρων φορολογουμένων, σύμφωνα με ανάλυση του Κέντρου Μελέτης της Δημοκρατίας που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή…

Σύμφωνα με την ανάλυση της μεγαλύτερης βουλγαρικής δεξαμενής σκέψης, μόνο το 2022, η Lukoil απέφερε περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη από την επεξεργασία και την πώληση καυσίμων στη Βουλγαρία και στην περιοχή, τα οποία αντιστοιχούν περίπου στο 4% των συνολικών εσόδων από την πώληση πετρελαίου στον ρωσικό προϋπολογισμό, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των συντακτών της έκθεσης, επισημαίνοντας ότι τα χρήματα αυτά χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση του πολέμου του Πούτιν στην Ουκρανία.

Τα κολοσσιαία κέρδη είναι πιθανά καθώς, λόγω των δυτικών κυρώσεων κατά του Κρεμλίνου, το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται σημαντικά φθηνότερα από τα ανταγωνιστικά πετρέλαια παρόμοιας ποιότητας και ταυτόχρονα τα καύσιμα που παράγονται από αυτό στη Βουλγαρία πωλούνται σε υψηλές ευρωπαϊκές τιμές. Οι τελικές τιμές της βενζίνης και του ντίζελ στη Βουλγαρία είναι σχετικά χαμηλές μόνο και μόνο επειδή η χώρα έχει τους χαμηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε ολόκληρη την ΕΕ, σύμφωνα με την ανάλυση της CSD.

Σύμφωνα με τον οργανισμό, η αναστολή του ρωσικού πετρελαίου δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές των καυσίμων. Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, η αύξηση των τιμών θα είναι περίπου πέντε έως έξι λεπτά ανά λίτρο.

«Η άρση της παρέκκλισης και τα μέτρα του κράτους θα οδηγήσουν σε σοβαρή μετατόπιση της χονδρικής αγοράς στη Βουλγαρία, επιτρέποντας σε άλλες εταιρείες να ανταγωνιστούν το μερίδιο αγοράς της Lukoil», αναφέρει η ανάλυση.

Πηγή: euractiv.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας