Εν μέσω αναταράξεων στο διεθνές γεωπολιτικό σκηνικό με τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις σε ένταση, το θερμόμετρο στη μεθόριο Αρμενίας Αζερμπαιτζάν στο κόκκινο και βέβαια το Ουκρανικό σε φάση έντονης περιδίνησης ο Κώστας Σκρέκας μεταβαίνει στο Μπακού, παραδοσιακού συμμάχου της Άγκυρας σε μια προσπάθεια διερεύνησης προθέσεων για ενδεχόμενη αύξηση των ροών αερίου που διατίθενται από την κρατική Socar στην Ελλάδα.
Βέβαια η επίσκεψη είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει για αύριο αλλά εξαρτάται από τις εξελίξεις στο πολεμικό μέτωπο Αζερμπαϊτζάν – Αρμενίας.
Ο κ. Σκρέκας που με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό θα επιστρέψει στην Αθήνα την Παρασκευή πρόκειται να συναντηθεί στο Μπακού με τον Αζέρο υπουργό Ενέργειας Παρβίζ Σαχμπάζοφ και στελέχη της κρατικής εταιρίας πετρελαίου και φυσικού αερίου Socar, ενώ κατά πάσα πιθανότητα θα συνοδεύεται από τον επικεφαλής της ΔΕΠΑ Κωνσταντίνο Ξιφαρά.
Θα έλθει , δε, σε συνέχεια αντίστοιχης επίσκεψης του υπουργού Οικονομίας της Βουλγαρίας Νίκολα Στογιάνοφ, ο οποίος πρότεινε στους Αζέρους την εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έναντι φυσικού αερίου.
Ήδη, βέβαια η Ελλάδα έχει ροή αζέρικου αερίου μέσω του TAP, από το 2020 τροφοδοτεί, ενώ σύντομα με την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB θα μπορεί να τροφοδοτήσει τη γειτονική χώρα και τις χώρες με τις οποίες υπάρχουν περαιτέρω διασυνδέσεις (Β. Μακεδονία, Ρουμανία κ.λπ.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους ο αγωγός ΤΑΡ κάλυψε το ένα πέμπτο των εισαγωγών φυσικού αερίου στη χώρα μας (7,5 τεραβατώρες σε σύνολο 39).
Μάλιστα ήδη τρέχει σχετικό market test που θα διερευνήσει εάν υπάρχει επαρκής ζήτηση για έξτρα δέσμευση χωρητικότητας στον TAP και θα κρίνει την τελική απόφαση για νέες επενδύσεις στον αγωγό που αναμένεται προς τα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο, το Αζερμπαϊτζάν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δια της προέδρου της Ούρσουλα Φον Ντερ Λαιεν υπέγραψαν μνημόνιο που προβλέπει τον διπλασιασμό της προμήθειας φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν στην ΕΕ μέσω του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.
Όπως έχει αναφέρει η Marija Savova, επικεφαλής Εμπορικής Λειτουργίας του TAP, πρόσθεσε: «Αυτή τη στιγμή, ο ΤΑΡ προσφέρει τρεις διαθέσιμες επιλογές επαύξησης δυναμικότητας του αγωγού: περιορισμένη επαύξηση (περί τα 14,4 bcm/aσυνολικά – από τα 10 bcm/a περίπου της τωρινής δυναμικότητας του ΤΑΡ), μερική επαύξηση (σε συνολικά 17,1 bcm/a), και πλήρη επαύξηση (περίπου 20bcm/a συνολικά). Διαμέσου της ανοιχτής, διαφανούς και χωρίς διακρίσεις διαδικασίας του MarketTest, ο ΤΑΡ θα μπορέσει να προσφέρει στην αγορά μακροπρόθεσμη εξασφαλισμένη δυναμικότητα ευθείας ροής, και αναμένουμε την υποβολή των σχετικών προσφορών μέσα στο καλοκαίρι