H Novatek ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG της Ρωσίας, ανέστειλε την παραγωγή στο έργο Arctic LNG 2 λόγω κυρώσεων και έλλειψης δεξαμενόπλοιων φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα δήλωσαν πηγές στο Reuters.
Το έργο ήλπιζε να ξεκινήσει εμπορικές παραδόσεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Tα εμπόδια υπήρχαν από πέρυσι, όταν συμπεριλήφθηκε στις δυτικές κυρώσεις εξαιτίας του πολέμου της Ρωσίας, ωθώντας τους ξένους μετόχους να μπλοκάρουν τη συμμετοχή και τη Novatek να δηλώσει ανωτέρα βία .
Η απόφαση να αναστείλει τη μετατροπή του φυσικού αερίου σε LNG αποτελεί πλήγμα στον στόχο της Ρωσίας να καταλάβει το 1/5 της παγκόσμιας αγοράς LNG έως το 2030-2035. Αυτή τη στιγμή είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός LNG στον κόσμο με ετήσιες εξαγωγές 32,6 εκατομμυρίων μετρικών τόνων.
Η Novatek, η οποία ξεκίνησε τη δοκιμαστική παραγωγή LNG τον Δεκέμβριο, δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχολιασμό.
«Το τρένο 1 θα παραμείνει κλειστό τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιουνίου», είπε μια από τις πηγές στο Reuters, προσθέτοντας ότι οι κατασκευαστικές δραστηριότητες για το έργο θα συνεχιστούν. Τα άλλα δύο τρένα πρόκειται να παραδοθούν στο σημείο δια θαλάσσης στο μέλλον από το λιμάνι του Μούρμανσκ. Τα τρία τρένα στοχεύουν από κοινού να παράγουν 19,8 εκατομμύρια τόνους LNG ετησίως και 1,6 εκατομμύρια τόνους ετησίως σταθερού συμπυκνώματος αερίου.
Το πρόβλημα με τα δεξαμενόπλοια
Σύμφωνα με το Reuters, το βασικό πρόβλημα ήταν η έλλειψη εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων ικανών να μεταφέρουν LNG - το οποίο ψύχεται στους μείον 163 βαθμούς Κελσίου και να κόβουν πυκνούς θαλάσσιους πάγους. Οι κύριοι δείκτες της Wall Street σημείωσαν πτώση την Τρίτη, με τη μετοχή της Tesla να είναι μία από τις μεγαλύτερες πτώσεις στον S&P 500 και στον Nasdaq. Η εφημερίδα Vedomosti ανέφερε την Τρίτη ότι η παραγωγή φυσικού αερίου στο έργο μειώθηκε απότομα στα 83 εκατομμύρια κυβικά μέτρα τον Φεβρουάριο λόγω καθυστέρησης στην έναρξη των αποστολών LNG. Οι πηγές ανέφεραν ότι η παραγωγή ήταν 425 εκατομμύρια κυβικά μέτρα τον Δεκέμβριο και 250 εκατομμύρια κυβικά μέτρα τον Ιανουάριο.
Η Ρωσία αντιμετωπίζει προκλήσεις όσον αφορά την απόκτηση εξειδικευμένων δεξαμενόπλοιων αερίου. Σύμφωνα με τη Novatek, 15 δεξαμενόπλοια κατηγορίας Arc7 ice, ικανά να κόψουν πάγο πάχους 2 μέτρων, θα κατασκευαστούν στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για το Arctic LNG 2. Έξι ακόμη δεξαμενόπλοια Arc7 επρόκειτο να κατασκευαστούν από την Hanwha Ocean, πρώην Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, συμπεριλαμβανομένων τριών για τον κορυφαίο όμιλο δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας Sovcomflot και τρία για την Mitsui OSK Lines της Ιαπωνίας. Ωστόσο, τα τρία δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν από τη Sovcomflot ακυρώθηκαν λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Τα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου έχουν συνήθως διπλό κύτος - ενισχυμένες δομές για να αντέχουν την πίεση του πάγου - και ενισχυμένους έλικες. Μέχρι στιγμής, μόνο τρία κατάλληλα δεξαμενόπλοια αερίου έχουν κατασκευαστεί για το Arctic LNG 2, σύμφωνα με δημόσιες πληροφορίες: τα σκάφη Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin και Sergei Witte.
Ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, απαντώντας σε ερώτηση για το πότε θα παραδοθεί το πρώτο φορτίο LNG από το έργο, είπε την Παρασκευή ότι «η εταιρεία ασχολείται με τα ζητήματα, αντίστοιχες συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη». «Το βασικό τους πρόβλημα είναι με τα τάνκερ», πρόσθεσε.
Ο Ρόναλντ Σμιθ, ανώτερος αναλυτής πετρελαίου και φυσικού αερίου στη χρηματιστηριακή BCS με έδρα τη Μόσχα, είπε ότι δεν είναι σαφές πότε - ή ακόμα και αν - το έργο θα μπορούσε να πάρει τα δεξαμενόπλοια. "Η Novatek έχει πολύ καλή διαχείριση και μπορεί να βρει μια λύση για να μεταφερθούν τα ολοκληρωμένα πλοία στο έργο με κάποιο τρόπο στο εγγύς μέλλον, ή αυτά τα πλοία μπορεί να παραμείνουν κολλημένα σε ναυπηγεία για μεγάλο χρονικό διάστημα", είπε.
Το Arctic LNG 2 ηγείται της Novatek, η οποία κατέχει μερίδιο 60%. Οι άλλοι μέτοχοι είναι η γαλλική TotalEnergies , CNPC και CNOOC της Κίνας και Ιαπωνία Arctic LNG - κοινοπραξία της Mitsui & Co, Ltd. (8031.T), και JOGMEC - η καθεμία κατέχει μερίδιο 10%. Η Mitsui αρνήθηκε να σχολιάσει και η TotalEnergies παρέπεμψε τα σχόλια στη Novatek. Οι άλλοι μέτοχοι δεν ήταν άμεσα διαθέσιμοι να σχολιάσουν.