Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να καθυστερήσει την κατάργηση ορισμένων από τις περικοπές της παραγωγής πετρελαίου μέχρι τον Απρίλιο του 2025 φαίνεται ότι έδωσε τροφή για σκέψη τόσο στους ταύρους του πετρελαίου όσο και στις αρκούδες. Οι τιμές του πετρελαίου όταν έγινε γνωστή η απόφαση, πριν υποχωρήσουν στα 72 δολάρια το βαρέλι στη συνεχεία.
Ενώ η απόφαση να καθυστερήσει κατά τρεις μήνες η άρση ορισμένων εθελοντικών περικοπών παραγωγής έγινε πρωτοσέλιδο, το γεγονός ότι αυτό θα πραγματοποιηθεί σε διάστημα 18 μηνών, αντί για 12 μήνες όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, παρέχει μεγαλύτερη υποστήριξη στην bullish περίπτωση για τις τιμές του πετρελαίου, όπως επισημαίνει η Capital Economics. Άλλωστε, αυτό σημαίνει ότι λιγότερα βαρέλια θα επιστραφούν στην αγορά το 2025 και ο αντίκτυπος αυτών των περικοπών παραγωγής θα γίνει αισθητός και το 2026.
Ο οίκος τώρα εκτιμά ότι η αγορά πετρελαίου θα κινηθεί σε ισορροπία το 2025 συνολικά, σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψή του για μικρό πλεόνασμα. Αυτό θα μπορούσε να ασκήσει ανοδική πίεση στις τιμές.
Ωστόσο, η Capital Economics δεν πιστεύει ότι το τελευταίο ανακοινωθέν του ΟΠΕΚ+ θα αντιστρέψει την πτωτική τάση των τιμών του πετρελαίου τα επόμενα δύο χρόνια και οι λόγοι είναι οι εξής:
Πρώτον, η προσθήκη βαρελιών, αν και με πιο αργό ρυθμό, στην αγορά στο πλαίσιο της διαρθρωτικά αδύναμης ζήτησης πετρελαίου, είναι σίγουρα μια «συνταγή» για χαμηλότερες τιμές. Πράγματι, η ταχεία διάθεση νέων ενεργειακών οχημάτων στην Κίνα έχει επιβαρύνει τη ζήτηση πετρελαίου εκεί και θα περιορίσει επίσης οποιαδήποτε κυκλική ανάκαμψη της ζήτησης που προκαλείται από τα δημοσιονομικά μέτρα τόνωσης που έχει ανακοινώσει η κινεζική κυβέρνηση, επισημαίνει ο οίκος. Γενικότερα, αυτό θα καταστήσει όλο και πιο δύσκολη τη λεπτή πράξη εξισορρόπησης του ΟΠΕΚ+ μεταξύ της επιθυμίας να ανακτήσει το χαμένο μερίδιο αγοράς αλλά να διατηρήσει τις υψηλές τιμές.
Δεύτερον, δεδομένου ότι οι περικοπές της παραγωγής θα επεκταθούν πλέον έως το 2026, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να δημιουργηθούν εντάσεις εντός του ομίλου, κάτι που θα μπορούσε στη συνέχεια να οδηγήσει σε πιο απότομη προσαρμογή της προσφοράς πετρελαίου, τονίζει η Capital Economics.
Ορισμένοι αναλυτές έχουν προτείνει ότι η αλλαγή όσον αφορά την αύξηση της ποσόστωσης παραγωγής των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων –η οποία έχει επίσης καθυστερήσει κατά τρεις μήνες και θα πραγματοποιηθεί πλέον σε 18 μήνες αντί για 9 μήνες– παρουσιάζει ένα ενιαίο μέτωπο μεταξύ των μελών του ΟΠΕΚ+. Δεδομένου όμως ότι ο ΟΠΕΚ+ έχει κάνει τα… στραβά μάτια στην πλεονάζουσα παραγωγή στα ΗΑΕ για λίγο, οι πρόσφατες αλλαγές μάλλον σημαίνουν πολύ λίγα στην πράξη.
Σε κάθε περίπτωση, όπως προσθέτει ο οίκος, η μη συμμόρφωση μπορεί να γίνει μεγαλύτερο ζήτημα τα επόμενα δύο χρόνια. Ορισμένα μέλη του ΟΠΕΚ επιθυμούν να αυξήσουν την παραγωγή για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς και να αντλήσουν όσο περισσότερο πετρέλαιο πριν κορυφωθεί η ζήτηση.
Για παράδειγμα, η επέκταση του κοιτάσματος Tengiz θα ολοκληρωθεί το 2025 και θα μπορούσε να αυξήσει την παραγωγική ικανότητα του Καζακστάν. που εξαπατούσε κατ’ εξακολούθηση τον ΟΠΕΚ+. κατά περίπου 260.000 βαρέλια την ημέρα (~ 15% της παραγωγής πετρελαίου του Καζακστάν το 2022), όπως σημειώνει. Δεδομένου ότι η μη συμμόρφωση εντός του καρτέλ θα υπονόμευε την επιθυμία της Σαουδικής Αραβίας για υψηλότερες τιμές πετρελαίου, υπάρχει αυξανόμενη πιθανότητα το Βασίλειο να κατακλύσει την αγορά για να ανακτήσει το χαμένο μερίδιο αγοράς και να «τιμωρήσει» άλλα μέλη με πολύ χαμηλότερες τιμές.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, παρόλο που τα σχέδια που ανακοινώθηκαν συνάδουν με τη σύσφιξη του ισοζυγίου της αγοράς πετρελαίου το επόμενο έτος, η Capital Economics εμμένει στην άποψή της για πτώση των τιμών του αργού Brent στα 70 και στα 60 δολάρια το βαρέλια μέχρι το τέλος του 2025 και του 2026, αντίστοιχα.