Τρεις μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες για να αποφύγουν την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ σε εταιρείες που μεταφέρουν ρωσικό αργό, ανέφεραν τέσσερις traders στο πρακτορείο Reuters, κάτι που επιβεβαιώνεται και από διεθνή ναυτιλιακά δεδομένα που εξέτασε το πρακτορείο.
Σύμφωνα με τους traders, οι ελληνικές ναυτιλιακές Μinerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, και TMS Tankers, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, διέκοψαν το εμπόριο ρωσικού αργού.
Η Thenamaris απάντησε ότι δεν σχολιάζει εμπορικά ζητήματα. Η Minerva Marine και η TMS Tankers δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Και οι τρεις εταιρείες μετέφεραν ρωσικό αργό και καύσιμα μέχρι και τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο, όταν άρχισαν να περιορίζουν την εμπλοκή τους, σημείωσαν οι πηγές του πρακτορείου. Και οι τρεις εταιρείες απέρριψαν αιτήματα για πλοία προς φόρτωση ρωσικού αργού τον Νοέμβριο και αργότερα, δήλωσαν οι traders, οι οποίοι στο παρελθόν έχουν συνεργαστεί με τις τρεις εταιρείες.
Η έξοδος των ελληνικών ναυτιλιακών από το εμπόριο ρωσικού αργού έρχεται μετά τις πιο αυστηρές κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ.
Stop λόγω κυρώσεων
Τον Οκτώβριο, η Ουάσιγκτον επέβαλε τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες τάνκερ στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που μετέφεραν ρωσικά αργό πάνω από το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι που εισήγαγαν οι χώρες της G7. Την περασμένη εβδομάδα, επέβαλαν κυρώσεις σε τρία παραπάνω πλοία.
Οι χώρες της G7 εισήγαγαν πλαφόν στο ρωσικό αργό στα τέλη του 2022 αλλά ως τώρα δεν είχαν επιβάλλει κυρώσεις για παραβιάσεις. Tο πλαφόν επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες να προσφέρουν ναυτιλιακές υπηρεσίες για ρωσικό αργό από τη στιγμή που πωλείται κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Το μέτρο έχει στόχο να περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου από εξαγωγές.
Όπως σημειώνει το Reuters, οι τρεις ελληνικές ναυτιλιακές μεταφέρουν ρωσικό αργό εδώ και δεκαετίες και συνέχισαν να το κάνουν όταν η πλειονότητα των υπόλοιπων δυτικών εταιρειών εγκατέλειψαν το συγκεκριμένο εμπόριο για να αποφύγουν τον κίνδυνο κυρώσεων.
Το εμπόριο ρωσικού αργού αποδείχτηκε ιδιαίτερα προσοδοφόρο τον τελευταίο χρόνο, αποφέροντας κέρδη ρεκόρ στις ναυτιλιακές που ανέλαβαν το ρίσκο και δεν σταμάτησαν τις συναλλαγές.
Τα ναύλα για τη μεταφορά ρωσικού αργού εκτινάχτηκαν τον περασμένο χειμώνα στα 15 εκατ. δολάρια για το ταξίδι ενός τάνκερ από κάποιο λιμάνι της Βαλτικής στην Ινδία.
Οι τρεις ελληνικές εταιρείες έχουν στην ιδιοκτησία τους πάνω από 100 πετρελαιοφόρα που είναι ικανά να αναλάβουν τη μεταφορά σχεδόν του συνόλου των ρωσικών εξαγωγών αργού από τα λιμάνια του Πρίμορσκ, Ουρστ-Λούγκα και Νοβοροσίσκ, ύψους 10 εκατ. τόνων τον μήνα ή 2,4 βαρελιών την ημέρα.
H εξέλιξη αποτελεί πλήγμα για τη Ρωσία, καθώς μειώνει τον αριθμό των ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες είναι έτοιμες να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε καταναλωτές στην Ασία, την Τουρκία, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Νότια Αμερική - αν και οι traders ανέφεραν ότι η Μόσχα έχει ακόμη, προς το παρόν, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες να την εξυπηρετούν.
Η Ρωσία βρίσκει λύσεις
Ωστόσο, προς το παρόν η Ρωσία φαίνεται να τα καταφέρνει, καθώς στο εμπόριο εισήλθαν και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες, ανέφεραν οι πηγές του Reuters.
Η Ρωσία βασίζεται τώρα στη ναυτιλιακή της εταιρεία Sovcomflot και σε πολλές ελάχιστα γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, τις Σεϋχέλλες, την Γκάνα και άλλες τοποθεσίες, σύμφωνα με στοιχεία.
Τα πλοία φέρουν σημαίες διαφόρων κρατών από τη Λιβερία έως τα Νησιά Κουκ.