Μενού Ροή
Κασσελάκης
Γιατί είναι ανεδαφικές οι προτάσεις Κασσελάκη

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 

Αγαπητέ κ. Κασσελάκη,

Διαπιστώνουμε και από το μήνυμα σας στο Χ ότι σε απλούς όρους η πρόταση αφορά εισπρακτικά μέτρα 3.5 δις ευρώ από φόρους σε μερίσματα και υπέρ κέρδη σε τράπεζες και διυλιστήρια, και μέτρα στήριξης για την ακρίβεια κοστολογημένα σε 3 δις ευρώ, προβλέποντας και 0.5 δις πλεόνασμα από τον συνδυασμό αυτόν.

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΔΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΜΗ ΕΠΙΤΕΥΞΙΜΑ

1. φορολόγηση μερισμάτων, 2. μακροοικονομικό πλαίσιο, 3. φορολόγηση τραπεζών, 4. Φορολόγηση διυλιστηρίων  

Φορολόγηση μερισμάτων

Κάθε μικρή επιχείρηση έχει την ευχέρεια τα καθαρά έσοδα της είτε να τα διοχετεύσει ως μισθοδοσία των βασικών μετόχων, είτε προς καθαρά κέρδη τα οποία μπορούν να τους διανεμηθούν ως μέρισμα αφού φορολογηθούν με τον εταιρικό συντελεστή του 22% (ή 17%). Στην δεύτερη περίπτωση, τα ήδη φορολογημένα κέρδη με 22% (ή 17%) προτείνετε να επαναφορολογηθούν σε κλίμακα μέχρι 49%, δηλαδή δυνητικά έως 71% αθροιστικά ως μέρισμα. 

1)      Λάθος υπολογισμός εσόδων στο πρόγραμμα. Είναι εντελώς λάθος να χρησιμοποιούνται υποθετικά οι νέοι φορολογικοί συντελεστές στα ίδια περσινά μερίσματα. Οι εταιρίες θα επιλέξουν άλλες στρατηγικές ώστε να ελαχιστοποιήσουν τους συνολικούς φόρους

2)      Κατάρρευση και αποχώριση επενδύσεων. Οι μεγάλες ξένες επενδύσεις, είτε στο χρηματιστήριο είτε εκτός, εάν μεταφερθούν σε κλίμακα και συνολικό φόρο έως 71% σε κέρδη και μέρισμα θα προκληθεί συνδυασμός περιορισμού μερισμάτων, κατάρρευσης της αξίας των επενδύσεων και μαζικής αποεπένδυσης. Πχ, η Deutsche Telekom ο μεγαλύτερος μέτοχος του ΟΤΕ λαμβάνει δεκάδες εκατομμύρια σε μέρισμα κάθε χρόνο, ξένοι επενδυτές επίσης κατέχουν μεγάλα ποσοστά στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στον ΟΠΑΠ, στα Ελληνικά Πετρέλαια αλλά και στις τράπεζες. Εάν δεν λαμβάνουν μερίσματα ή εάν λαμβάνουν δραματικά κουρεμένα μερίσματα δεν θα γίνεται και δεν θα μένει καμία επένδυση στη χώρα

3)      Αδυναμία είσπραξης. Το κράτος δεν θα μπορεί να εισπράττει τον φόρο στα μερίσματα από εκατοντάδες χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια ξένους επενδυτές καθώς θα πρέπει με το σχέδιο σας να κάνουν φορολογική δήλωση στην Ελλάδα ώστε να προσδιορίζεται ο κλιμακωτός φόρος

Μακροοικονομικό πλαίσιο

Τα μέτρα που προτείνετε ως αντιμετώπιση της ακρίβειας θα είχαν, εάν πετύχαιναν, ως αποτέλεσμα την τόνωση της ζήτησης. Όταν η ζήτηση ανεβαίνει και η προσφορά παραμένει η ίδια οι τιμές ανεβαίνουν.

1)      Διεύρυνση εξωτερικών ελλειμμάτων. Περαιτέρω τόνωση της εσωτερικής ζήτησης κατά 3 δις ευρώ με βάση τους υπολογισμούς σας δεδομένου πως ήδη η χώρα αντιμετωπίζει σημαντικά ελλειμματικά εξωτερικά ισοζύγια θα είχε αρνητική και όχι θετική επίπτωση στην οικονομία

2)      Περαιτέρω άνοδος τιμών και ακρίβεια. Μέτρα τόνωσης της ζήτησης θα οδηγούσαν σε περαιτέρω άνοδο των τιμών και περιορισμό τελικά της αγοραστικής δύναμης των πολιτών αντί για καταπολέμηση της ακρίβειας

3)      Μαρασμός της ελληνικής κεφαλαιαγοράς. Η επίπτωση της φορολογικής δήμευσης των μερισμάτων στην ελληνική κεφαλαιαγορά και την πρόσβαση σε αυτή και σε διεθνείς επενδυτές από τις ελληνικές επιχειρήσεις θα ήταν καταστροφική με τεράστιο μακροοικονομικό αντίκτυπο καθώς σε πολύ σύντομο διάστημα θα μαράζωνε η κεφαλαιαγορά

Φορολόγηση τραπεζών

Ο τράπεζες κατέχουν πέριξ των 13 δις ευρώ αναβαλλόμενο φόρο, που έχει δημιουργηθεί από τις ζημίες που προκλήθηκαν από το κούρεμα των κρατικών ομολόγων ώστε να μειωθεί το κρατικό χρέος. Το πάγιο στοιχείο αυτό προσμετράται στα κεφαλαία των τραπεζών ισόποσα, όμως υπόκειται σε ετήσιο έλεγχο από τους ορκωτούς λογιστές και προσαρμόζεται η αξία του ανάλογα με τις προοπτικές κερδοφορίας των τραπεζών. Το ίδιο ισχύει πανευρωπαϊκά.

1)      Πλήγμα σε φόρους και κεφαλαιακή επάρκεια. Το μέτρο που προτείνετε τεχνικά έχει ως αποτέλεσμα να μειώσει το φορολογητέο εισόδημα των τραπεζών και άρα σημαίνει α. λιγότερους φόρους που θα πληρώνονταν έτσι κι αλλιώς, β. απομείωση της αξίας του αναβαλλόμενου φόρου με δυνητικά καταστροφική επίπτωση στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών, γ. λιγότερα ή και καθόλου μερίσματα - η φορολόγηση των οποίων επίσης εκλείπει και ελαττώνει τα κρατικά έσοδα. 

2)      Πληθώρα εναλλακτικών. Η λεγόμενη επιτοκιακή διαφορά ανάμεσα σε καταθέσεις και δάνεια την οποία θεωρητικά στοχεύει το μέτρο που προτείνετε α. δεν έχει οδηγήσει σε ακραία κέρδη των τραπεζών, οι οποίες προ κρίσεως είχαν έως και διπλάσια ή τριπλάσια απόδοση κεφαλαίων, αντιθέτως σήμερα βρίσκονται κάτω ή στον ευρωπαϊκό μέσο όρο β. το επιτόκιο καταθέσεων είναι μεταξύ άλλων ζήτημα προσφοράς και ζήτησης. Αυτή την στιγμή οι τράπεζες έχουν ιδιαίτερα αυξημένη ρευστότητα λόγω της κατακόρυφης αύξησης των καταθέσεων νοικοκυριών και εταιριών κατά άνω των 50 δις ευρώ το οποίο καθεαυτό αποτελεί επιτυχία για την οικονομία μας. Οι αποταμιευτές έχουν πληθώρα εναλλακτικών ώστε να εισπράξουν μεγαλύτερα επιτόκια, από προθεσμιακές καταθέσεις, έντοκα γραμμάτια, ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, έως πληθώρα άλλων επενδυτικών προϊόντων και ήδη υπάρχει σημαντική μετακίνηση καταθέσεων προς αυτές τις εναλλακτικές. Άρα η παραμονή σε λογαριασμούς όψεως με τα υπάρχοντα επιτόκια αποτελεί  συνειδητή επιλογή των αποταμιευτών και όχι κάποιου είδους κολάσιμο εκβιασμό.  

3)      Αποσταθεροποίηση του συστήματος. Αντιθέτως, το μέτρο που προτείνετε θα αποσταθεροποιήσει τις τράπεζες λόγω του πλήγματος και στην κερδοφορία τους αλλά και στην κεφαλαιακή επάρκειά τους όπως αναφέραμε μέσω της απομείωσης της αξίας του αναβαλλόμενου φόρου. Σε συνδυασμό με την εξάληψη της δυνατότητας τους να πληρώσουν μέρισμα, οι μετοχές τους θα καταβαραθρωθούν και η συνολική εικόνα του κλάδου θα αντιστρέψει με πάσα βεβαιότητα την εισροή καταθέσεων

4)      Φυγή καταθέσεων. Αυτό με την σειρά του θα οδηγήσει σε έλλειψη καταθέσεων και αύξηση των καταθετικών επιτοκίων το οποίο με τη σειρά του μαθηματικά και νομοτελειακά θα ακυρώσει και κάθε ικμάδα λογικής που θα είχε το μέτρο που προτείνετε

 Το συνολικό αποτέλεσμα θα είναι με μαθηματική ακρίβεια ακόμη λιγότερα έσοδα για το κράτος, αποσταθεροποίηση του συστήματος, φυγή καταθέσεων και ανάγκη για νέα κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών, που αυτή την φορά θα απαγορεύεται να συμβεί με βοήθεια του κράτους και του ΤΧΣ.

 Εξυπακούεται ότι θα επιφέρει και άμεση υποβάθμιση του αξιόχρεου της Ελληνικής Δημοκρατίας.

 Ευτυχώς κύριε Κασσελάκη είναι εξαιρετικά απίθανο οι Ευρωπαϊκοί εποπτικοί θεσμοί να σας επιτρέψουν να αποσταθεροποιήσετε έτσι το σύστημα.

Φορολόγηση διυλιστηρίων

Αναπροσαρμογή προς εξαγωγές. Το πολυσυζητημένο πλαφόν 5% που επιβάλετε θα είχε την πάρα πολύ απλή επίπτωση όταν το περιθώριο κέρδους στην παγκόσμια αγορά είναι πάνω από 5% τότε τα διυλιστήρια να κατευθύνουν το προϊόν τους προς εξαγωγές. Τα διυλιστήρια της Ελλάδας έχουν ήδη τεράστιο ποσοστό εξαγωγών και πλήρη πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά. Δεν διαμορφώνουν τις τιμές στην παγκόσμια αγορά. Εάν από την άλλη κάπως απαγορευτούν οι εξαγωγές το οποίο παραβαίνει κάθε ευρωπαϊκή αρχή τότε όλα τα διυλιστήρια παγκοσμίως θα μπορούν να επενδύουν ενώ τα δικά μας όχι με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διατηρήσουν τις δυνατότητες τους να παράγουν, να εξάγουν και συνολικά να υπάρχουν.

Κλείνοντας, επαναλαμβάνουμε πως τα ανωτέρω είναι απλές διαπιστώσεις και ερωτήσεις προς εσάς, τα οποία θεωρούμε αυτονόητο ότι θα έπρεπε να διευκρινίσετε προ εκλογών.

Επί της ουσίας τα μέτρα που προτείνετε φαίνονται τεχνικά εντελώς απειλητικά για την σταθερότητα και την ευημερία της χώρας και απολύτως ανεδαφικά ως πυλώνες είτε χρηματοδότησης είτε υποστήριξης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών και ανάπτυξης της οικονομίας.

 Ως αποτέλεσμα το συνολικό οικοδόμημα που προτείνετε είναι εντελώς αβάσιμο. Δεν παράγει 3.5 δις έσοδα, δεν παράγει 3 δις έξοδα και δεν στηρίζει την ανάπτυξη αλλά την κατάρρευση της.

Παρακαλούμε διαφωτίστε εμάς και τους ψηφοφόρους προ των εκλογών με οποιουδήποτε είδους ανάλυση ή προσομοίωση που έχετε εκπονήσει σε σχέση με τα ανωτέρω. 

Με τιμή,

 Ίναχος Λάζος  

* Ο Ίναχος Λάζος είναι απόφοιτος του ΜΙΤ και ιδρυτής της Delphic Strategies, συμβουλευτικής εταιρείας επενδυτικών κεφαλαίων από την Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας