Μενού Ροή
HSBC: Γιατί το ρωσικό αέριο είναι απίθανο να επιστρέψει στην Ευρώπη – Οι 7 λόγοι

Αν και το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί οι προσδοκίες ότι οι ρωσικές ροές θα επιστρέψουν στην Ευρώπη, η HSBC εμφανίζεται αρκετά επιφυλακτική για το κατά πόσο ένα τέτοιο σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί, για επτά πολύ σημαντικούς λόγους, όπως επισημαίνει.

Πιο αναλυτικά, όπως επισημαίνει η HSBC, η πολιτική και το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό περιβάλλον έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην έντονη μεταβλητότητα στις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη τις τελευταίες εβδομάδες. Οι ευρωπαϊκές χώρες πιέζουν για χαμηλότερους στόχους αποθήκευσης φυσικού αερίου και η Γερμανία εξετάζει το ενδεχόμενο επιδοτήσεων για τη στήριξη των καλοκαιρινών προσθηκών. Οι προοπτικές για μια ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έχουν αυξήσει τις προσδοκίες ότι οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία θα μπορούσαν να επιστρέψουν στην Ευρώπη, ενώ η δυνατότητα διέλευσης αζερικού φυσικού αερίου μέσω της ουκρανικής υποδομής είναι επίσης υπό συζήτηση. Όλα αυτά έχουν ασκήσει πτωτική πίεση στο TTF,

Ειδικά όσον αφορά τις ροές της Ρωσίας, τα νέα γύρω από αυτές κινούν ουσιαστικά τις τιμές του TTF από τον προηγούμενο μήνα, όπως σημειώνει η HSBC.

Στα μέσα Φεβρουαρίου, η ανακοίνωση του Προέδρου Τραμπ ότι οι ΗΠΑ και η Ρωσία θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία αύξησε τις προσδοκίες ότι το ρωσικό αέριο θα μπορούσε να ρέει και πάλι στην Ευρώπη, ασκώντας πτωτική πίεση στο TTF.

Μετά τη συνάντηση του Τραμπ με τον Ζελένσκι στις 28 Φεβρουαρίου, η πιθανότητα μιας συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός εξανεμίστηκε, μειώνοντας τη δυνατότητα επιστροφής του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη και ασκώντας ανοδική πίεση στην τιμή του TTF.

Την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να καθυστερήσει τη δημοσίευση του σχεδίου της για σταδιακή κατάργηση των ρωσικών ορυκτών καυσίμων έως το τέλος του 2027, και την επόμενη μέρα οι ηγέτες της ΕΕ πρότειναν να υποστηρίξουν συνομιλίες για την επανέναρξη της ροής ρωσικού φυσικού αερίου.

Όλοι αυτοί οι τίτλοι οδήγησαν σε δραματικές μεταβολές στις τιμές του TTF και ειδικά στα συμβόλαια ενός μηνός, όπως επισημαίνει η HSBC.

hsbc

Παράλληλα, και άλλοι παράγοντες τροφοδότησαν την αστάθεια στις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, προσθέτει η βρετανική τράπεζα.

Ένα κρύο ξεκίνημα του χειμώνα, σε συνδυασμό με την αδύναμη παραγωγή αιολικής ενέργειας κατά τη διάρκεια επεισοδίων «dunkelflaute», έχουν επιβαρύνει τα ευρωπαϊκά αποθέματα φυσικού αερίου και έχουν εξαντλήσει τα επίπεδα αποθήκευσης με ταχύτερο ρυθμό από τον αναμενόμενο. Το τέλος της συμφωνίας διαμετακόμισης φυσικού αερίου της Ουκρανίας με τη Ρωσία στις αρχές του τρέχοντος έτους, αφαίρεσε 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από το ετήσιο ισοζύγιο εφοδιασμού της Ευρώπης (4% της συνολικής προσφοράς της). Εν μέσω της μείωσης των εγχώριων προμηθειών και της ανάγκης η Ευρώπη να πετύχει τον στόχο αποθήκευσης φυσικού αερίου κατά 90% έως την 1η Νοεμβρίου, ο TTF εκτινάχθηκε υψηλό δύο ετών στα μέσα Φεβρουαρίου. Το ασυνήθιστο premium της τιμής του φυσικού αερίου μεταξύ του καλοκαιριού και του χειμώνα αυξήθηκε, αμφισβητώντας περαιτέρω την ικανότητα της Ευρώπης να αναπληρώνει τα αποθέματα.

Επιστρέφοντας στο… θέμα των ημερών, την πιθανότητα λήξης του πολέμου Ρωσίας -Ουκρανίας, η HSBC επισημαίνει πως ακόμα και αν επιτευχθεί ειρηνευτική συμφωνία, η ίδια παραμένει πολύ επιφυλακτική ότι το ρωσικό αέριο θα επιστρέψει στην Ευρώπη - και αν συμβεί, οι όγκοι θα είναι πολύ μικροί για να έχουν σημασία.

Όπως εξηγεί, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει προηγουμένως ότι δεν ενδιαφέρεται να αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου και η HSBC δεν πιστεύει ότι αυτή η πρόσφατη ώθηση από πολλούς ηγέτες της ΕΕ θα επηρεάσει το αποτέλεσμα. Κατά την βρετανική τράπεζα οι λόγοι που στηρίζουν την άποψη ότι δεν θα επιστρέψει το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη είναι οι εξής επτά:

1) Υπάρχουν απτά στοιχεία πλέον που δείχνουν τι η Ευρώπη μπορεί να τα βγάλει πέρα χωρίς ρωσικό αέριο - η βιομηχανική παραγωγή διατηρήθηκε καλύτερα από το αναμενόμενο παρά τη συρρίκνωση κατά 20% στην κατανάλωση βιομηχανικού αερίου σε σχέση με τα επίπεδα πριν τον πόλεμο,

 2) έχει σημειωθεί μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, λόγω κλεισίματος βιομηχανιών, της αύξησης της αποδοτικότητας και της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

3) υπάρχει ο δεδηλωμένος στόχος της ΕΕ να είναι απαλλαγμένη η περιοχή από το ρωσικό φυσικό αέριο έως το 2027,  

4) υπάρχει υψηλή πιθανότητα υπερπροσφοράς LNG στο δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας - Η εκκίνηση σημαντικών νέων όγκων LNG από τη Βόρεια Αμερική και το Κατάρ θα μπορούσαν να οδηγήσουν την παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου σε πλεόνασμα από το 2026 και μετά, ωθώντας τις τιμές του φυσικού αερίου σε πολυετή χαμηλά. Η Ευρώπη θα είναι σαφής επωφελούμενος αυτής της εξέλιξης, καθώς αγοράζει το μεγαλύτερο μέρος του LNG σε spot τιμές

5) το ρωσικό αέριο δεν είναι απαραίτητα φθηνό - Υπάρχει μια ευρέως διαδεδομένη παρανόηση ότι το ρωσικό αέριο είναι «φθηνό», αλλά αυτό είναι μια ξεπερασμένη άποψη καθώς το φυσικό αέριο της Gazprom αναπροσαρμόζεται πλέον ως επί το πλείστον σε τιμές spot.

6) υπάρχει σημαντική αντίθεση στην επιστροφή των ρωσικών ροών από την Πολωνία και άλλα έθνη της ΕΕ, και

7) υπάρχουν συμφέροντα για την προστασία της αξίας της ευρωπαϊκής υποδομής εισαγωγής LNG

Παράλληλα, αναφέρει η HSBC, γίνονται συζητήσεις με τη Σλοβακία και την Ουγγαρία για τη μεταφορά αζέρικου φυσικού αερίου μέσω της υποδομής φυσικού αερίου της Ουκρανίας, αν και αναμένει ότι τα σημεία συμφόρησης στις υποδομές του Αζερμπαϊτζάν περιορίζουν την πιθανότητα συμφωνίας και τους πιθανούς όγκους.

hsbc

Όπως καταλήγει η βρετανική τράπεζα, η Ευρώπη θα χρειαστεί να βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στην αγορά LNG για να καλύψει τη ζήτηση και να γεμίσει τα αποθέματά της, ενώ οι τιμές του TTF αναμένεται να παραμείνουν ασταθείς καθ' όλη τη διάρκεια του έτους για λόγους τόσο στο μέτωπο της ζήτησης όσο και της προσφοράς. Από την πλευρά της ζήτησης, ο καιρός θα συνεχίσει να έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο κατά το τελευταίο τμήμα της χειμερινής περιόδου. Η ανάπτυξη δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συνεχίζει να επιβαρύνει διαρθρωτικά τη ζήτηση φυσικού αερίου για ενέργεια, αλλά η έλλειψη ηλιοφάνειας ή ανέμου μπορεί να ενισχύσει ουσιαστικά τη ζήτηση αερίου σε σύντομες περιόδους. Η ασιατική ζήτηση για LNG αναμένεται να παραμείνει ανθεκτική συνολικά, αλλά θα μπορούσε να επηρεαστεί από την ασθενέστερη οικονομική ανάπτυξη ή την αλλαγή των καυσίμων λόγω των τιμών. Από την πλευρά της προσφοράς, οι διαταραχές από τις καιρικές συνθήκες, ζητήματα που αφορούν συγκεκριμένα έργα και η γεωπολιτική θα μπορούσαν να παραμείνουν σημαντικές προκλήσεις, αυξάνοντας την αστάθεια των τιμών κατά τη διάρκεια του έτους.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας